Slovensko je na chvoste prechodu na elektromobilitu. Ako to je na opačnom konci grafu? Nórsky elektromobilový tiger – krajina, ktorá je podľa CEO Nórskej cestnej federácie (OFV) Øyvinda Solberga Thorsena prvá, ktorá „zabila spaľovacie autá“.
Nórsky elektromobilový tiger
Každé piate auto v Nórsku je dnes elektromobil. Elektrické vozidlá tvoria až 83,5% novoregistrovaných vozidiel a toto číslo má do konca budúceho roka narásť až na 90%, informuje Bloomberg.
V roku 2023 tvorili tradičné automobily s iba benzínovým či iba dieslovým pohonom len 3,7% novoregistrovaných vozidiel. To je zatiaľ najnižšie percento spaľovákov v histórii Nórska, ktorého ambicióznym cieľom je mať eventuálne úplne bezemisnú flotilu osobných automobilov.
Ako sa sem Nórsko dostalo
Za tento fenomenálny úspech môže predovšetkým kombinácia toho, že na trhu sú dostupné elektromobily so solídnym dojazdom a výkonom, a zároveň rôzne podporné vládne stimuly, a to nielen priame dotácie na kúpu, ale aj daňové oslobodenia, daňové výhody pre firemné elektromobily, zvýhodnené parkovanie, oslobodenie od diaľničných poplatkov a na niektorých miestach aj využívanie pruhov pre verejnú dopravu.
Tieto stimuly boli v Nórsku zavedené už v 90-tych rokoch, no významnejšia zmena na trhu sa udiala až s príchodom Tesly. Dovtedy totiž boli dostupné len modely miestneho výrobcu elektrických vozidiel Think, s dojazdom max 160 km a maximálnou rýchlosťou 110 km/h. Až Tesla prišla s Modelom S, ktorý už vtedy ponúkal dojazd 426 km a maximálnu rýchlosť 209 km/h.
Spoločne s Nissanom Leaf a prvým e-Golfom od Volkswagenu a v kombinácii s veľmi zaujímavými stimulmi nórskej vlády, ktoré vylobovala firma Think, spôsobili zmenu na trhu a rast podielu elektromobilov v rebríčkoch novoregistrovaných vozidiel ktorý pretrváva dodnes.
EV stimuly Nórsko už obmedzuje
A i keď dnes už tieto výhody vláda zmierňuje a postupne odstraňuje, je to v poriadku. Poslúžili ako impulz na posunutie trhu a spotrebiteľského správania správnym smerom. A dnes je nórska automobilová flotila omnoho čistejšia. To znamená čistejšie ovzdušie pre všetkých obyvateľov (aj tých bez áut), s tým spojených menej ochorení a teda aj nižšie výdavky na zdravotníctvo v tejto oblasti, znížená závislosť od fosílnych palív a veľký náskok v plnení klimatických cieľov oproti krajinám bez takýchto opatrení.
A čo my na Slovensku? Prečo sa u nás podpora elektromobility limitne blíži k nule? Prečo máme najnižšie percentá novozaregistrovaných elektromobilov z celej Európy? Nie že by sme nevedeli ako na to. Opatrenia podobné nórskym sme mali už v prvom akčnom pláne elektromobility z roku 2019, no zostali bohužiaľ len na papieri. A to preto, lebo ľudia na tých správnych miestach túto tému dlhodobo ignorovali a nič neurobili.
A to bol ten lepší prípad. V horších prípadoch sa našli ľudia, ktorí sa do elektromobility bezostyšne, neinformovane a zavádzajúco obúvali. Ak by neboli prostriedky z európskeho plánu obnovy, tak by sme nemali ani tie dotácie na výstavbu nabíjacích bodov pre firmy a samosprávy.
Čo myslíš? Rozhýbe sa v tejto oblasti súčasná vláda? Budú sa realizovať aspoň opatrenia z najnovšieho Akčného plánu elektromobility (schváleného v júni 2023)? Alebo budeme viac a viac zaostávať a staneme sa odkladiskom starých spaľovákov z vyspelejších európskych krajín?
Mohlo by vás zaujímať:
- Milujeme ich. Predaje Tesiel na Slovensku stúpli o 216%
- Na západnom Slovensku vyrastie prvá gigafabrika na výrobu batérií. Fico podpísal memorandum.
- Dotácie na nákup elektromobilu 2023 v ČR: Podmienky a ako podať žiadosť
Článok pôvodne vyšiel na Blogu Denníka N a autorkou je propagátorka elektromobility, majiteľka elektromobilu Tesla a najnovšie redaktorka webu huntinspeed.sk, Mirka Vermeiren.