ELEKTROMOBILITA 2.0: REVOLUČNÉ NABÍJANIE POČAS JAZDY

Bezdrôtové nabíjanie počas jazdy na špeciálnych cestných pruhoch (tzv. wireless charging road) už nie je sci-fi. Testy z celého sveta dokazujú, že elektrické cesty sú funkčné a môžu mať revolučný vplyv na vývoj elektromobility. Mohli by dokonca riešiť aj situáciu na slovenských diaľniciach.

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:


Problém stredopruhárov

Aj teba iritujú autá idúce neustále v strednom pruhu, odmietajúce sa zaradiť vpravo na trojpruhovej diaľnici? Ako ich tam dostať? Motiváciou môže byt inovatívna technológia z oblasti elektromobility: bezdrôtové nabíjanie za jazdy.

Prehľad technológie, bezdrôtovo nabíjajúci sa e-kamión | Zdroj: electreon

Predstav si, že jazdou po diaľnici sa ti dobíja energia v batérii. Ale iba vtedy, ak jazdíš v pruhu, ktorý toto dokáže. Bezdrôtové nabíjanie vozidla počas jazdy už nie je sci-fi, ale skutočnosť, ktorú testujú na viacerých miestach sveta a dokonca aj v Európe. Najnovšie takýto pruh otvorili v Detroite, no nájdeš ich aj vo Švédsku, Taliansku, Nemecku a čoskoro aj vo Francúzsku.

Inovácia skrytá v asfalte

Pri rekonštrukcii vozovky sa do vrchnej vrstvy uložia špeciálne pláty ktoré fungujú ako neviditeľné nabíjacie stanice. Zalejú sa vrstvou asfaltu a revolučnú technológiu tak prezrádzajú len kontrolné jednotky popri ceste pripomínajúce elektromerové skrinky. Tieto však takisto môžeme nainštalovať do zeme a tým sa celý systém stane prakticky „neviditeľným“. 

Bežné vozidlá môžu po takomto pruhu normálne jazdiť bez rozdielu ako po klasickej diaľnici. Elektromobily zatiaľ nie sú z výroby vybavené mechanizmom na podporu takéhoto nabíjania, preto aby sa otestovala funkčnosť tejto technológie sú vozidlá vybavené prijímačom pripevneným na spodok vozidla.

Technológia, s ktorou ďalej zájdeš

Pri prejazde po takomto pruhu sa na princípe indukcie presúva energia do prijímačov pod elektrickým vozidlom. Pri teste v júni 2023 sa podaril rekord, keď počas 100-hodinovej jazdy prešlo SUV takmer 2000 km na elektriku s využitím technológie bezdrôtového dobíjania za jazdy. 

Toto nabíjanie sa testuje nielen na osobných automobiloch, ale aj na autobusoch a kamiónoch. A technológia nie je limitovaná len na diaľnice. Dá sa nainštalovať do akejkoľvek cesty. Zaujímavé využitie by mohla nájsť napríklad v bus pruhoch na dobíjanie mestských elektrobusov ale aj na parkoviskách, keďže technológia dokáže dobíjať nielen pohybujúce sa ale aj zaparkované vozidlo.

Nabíjanie počas jazdy bez prekážok

Už dnes dokáže tento systém dobíjať nákladné vozidlo idúce 80 km/h stabilnými 100 kW. Systém je však dizajnovaný na vyššie rýchlosti a v tomto roku (2024) sa plánujú vysokorýchlostné testy až 120 km/h. Dobíjaniu neprekáža ani sneh ani ľad a odhadovaná životnosť je 10 – 20 rokov. A keďže technológia je „schovaná“ pod vozovkou, nepredstavuje žiadne prekážky ani pre ľudí ani pre zvieratá.

Budúcnosť – dostupnejšia elektromobilita

Čo ak by elektromobily nemuseli mať obrovské batérie kvôli dojazdu? Táto technológia by znamenala ďalší krok k cenovo dostupnejším elektromobilom. Stálo by to za zváženie najmä v krajinách ako Slovensko, kde je prechod na elektromobilitu najpomalší v EÚ, no vláda sa údajne chystá situáciu zlepšiť. Bezkontaktné dobíjanie pod cestou by umožnilo aj zredukovanie váhy batérií a teda aj vozidiel. V tomto prípade platí, že technologická revolúcia je doslova na ceste a táto inovácia by mohla posunúť elektromobilitu na novú úroveň.

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Ak si v článku našiel chybu, alebo nám chceš poslať tip na zaujímavý článok, stačí poslať správu na team@huntinspeed.sk, náš rovnomenný Instagram, alebo FacebookPozri si aj naše videá na Youtube.