Nedostatok infraštruktúry pre nákladnú dopravu
Elektrifikácia nákladnej dopravy vyžaduje okrem ponuky elektrokamiónov aj zodpovedajúcu nabíjaciu infraštruktúru. Nielenže musia byť nabíjacie body pre kamióny dostatočne výkonné, ale aj príslušné vyhradené miesta na zaparkovanie pri stojanoch musia byť uspôsobené pre tieto vozidlá. Preto je dobrou správou, že prevádzkovatelia nabíjania na Slovensku sa pustili aj do tejto oblasti a pri Trnave už funguje prvá nabíjacia stanica pre kamióny.
Existujúce nabíjacie body určené pre osobné elektromobily totiž nie sú vhodné pre nákladné vozidlá. Kamión pri nich spravidla nedokáže zaparkovať bez toho aby obmedzil či zablokoval vedľajšie nabíjacie miesta, parkovacie miesta či niekde dokonca trčal do jazdného pruhu. Okrem toho by takto nevhodne zaparkovaný blokoval ostatné vozidlá neprimerane dlho, keďže elektrokamióny potrebujú pre efektívne nabíjanie omnoho vyšší výkon než poskytujú nabíjacie body pre osobné elektromobily.
Prvá lastovička od ZSE Drive
Prvá nabíjacia stanica pre kamióny je otvorená v Trnave v emparku. Firma ZSE Drive tu spustila nabíjací bod špeciálne pre kamióny a elektrobusy. Dve nákladné vozidlá pohodlne zaparkujú pri stojane, ktorý poskytuje až 400 kW. To elektrokamiónu stačí na nabitie 300 km dojazdu za 45 minút. V tejto lokalite by časom mali pribudnúť ďalšie nabíjacie stojany pre nákladnú dopravu.
Ďalšie plány pre elektrokamióny
Firma ejoin sa takisto plánuje pustiť do nabíjania kamiónov a elektrobusov. V Bratislave ejoin plánuje otvoriť nabíjací hub, ktorý bude poskytovať nabíjací výkon až 600 kW.
Požiadavky EÚ
Európsky parlament v júli 2023 schválil nové pravidlá pre nabíjaciu infraštruktúru. Pozdĺž hlavných (core) európskych koridorov TEN-T majú byť nabíjacie body aspoň každých 60 km pre elektromobily a každých 120 km pre kamióny a elektrobusy. Na polovici “Core” TEN-T má byť táto podmienka splnená už do konca roku 2026.
Pre Slovensko to znamená tieto ťahy:
- D1+D3 z Rakúska cez Bratislavu, Žilinu a Čadcu do Poľska (cca 250 km)
- D2 z Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska (cca 106 km)
- R6 + severná časť D1 cez Žilinu, Poprad a Prešov až na ukrajinskú hranicu.
Časť týchto koridorov stále nie je dokončená.