Elektro ťahač pri tvrdej robote
Plne elektrický nákladný ťahač, Mercedes eActros300, sa nepoužíva na žiadne rozvážanie balíkov chipsov. Tento model zaradila do svojich služieb (zatiaľ do testovacej fázy) firma ZeoCem z okresu Vranov nad Topľou, ktorá ním preváža horninu zeolit vyťaženú v lome v obci Nižný Hrabovec do prevádzky spracovania v obci Bystré.
Elektrické nákladné stroje sa pomaly, ale isto dostávajú do prevádzky aj v našich končinách. Dôkazom je napríklad elektrický domiešavač Skanska, ktorý rozváža betón po staveniskách v meste Praha.
Testovanie na krátkej trase
Testovanie elektrického ťahača zatiaľ prebieha na krátkej trase o dĺžke približne 27 km. Názov eActros300 označuje kapacitu batérií vozidla. Každý z 3 modulov batériového packu má hrubú kapacitu 112 kWh a využiteľnú kapacitu 97 kWh, teda dohdromady disponuje bezmála 300 kWh batériami na pohon.
Oficiálny dojazd ťahača pri plnom zaťažení je 300 km, teda 1 kWh/km, alebo v 100 kWh/100 km jazdy. Pre porovnanie, bežné osobné elektromobily majú spotrebu približne na úrovni 25 kWh/100 km. Elektrický ťahač Tesla Semi má dojazd takmer 800 km, avšak omnoho väčšiu kapacitu batérie.
“Aktuálne testujeme nákladné vozidlo Mercedes eActros300, plne elektrický ťahač pre nákladnú dopravu. Jeho dojazd je 300 km s možnosťou rýchleho nabíjania (z 20 na 80 % už za 75 minút). Výhodou je nízka emisia CO2 a výrazne nižší zvuk motora oproti dieslovým vozidlám. Nízka hlučnosť ho v našich podmienkach robí ideálnym pre prepravu zeolitu z lomu v Nižnom Hrabovci do závodu v Bystrom.”
– ZeoCem