Nové Porsche Taycan medzi elitou
Minulý týždeň Porsche pozvalo skupinu novinárov, aby otestovali dojazd a rýchlosť nabíjania prototypu elektromobilu Taycan. Trasa medzi metropolami Los Angeles a San Diego, s ich veľkými diaľnicami, bežne teplučkým počasím a dostatočným pokrytím rýchleho nabíjania, by za normálnych podmienok znamenala pre každý elektromobil to, že na pohodu dosiahne svoj papierový dojazd.
V deň testovania nového Taycanu však bola v južnej Kalifornii neobvyklá búrka. Test priniesol portál InsideEVs. Každý vie, že zimu, extrémne horúčavy a búrky elektromobily nezvládajú dobre. Voda tečúca oproti pneumatikám znamená väčší valivý odpor, nehovoriac o neistej trakcii. Chladnejšie teploty okolo 10°C tiež neprispeli k dojazdu. Aj malý spotrebič ako stierače môže narušiť dosiahnutie papierových hodnôt.
Elitný dojazd
Taycan bol vždy veľmi rýchle a atraktívne auto, no nikdy nevynikal dojazdom. Existujúci zákazníci Taycanu odkázali automobilke, že chcú vo svojich prémiových športových autách viac dojazdu a rýchlejšie nabíjanie na dlhé trasy. Inžinieri si tento feedback vzali k srdcu a skutočne doručili výsledky.
Modernizovaný Taycan 4S, ktorý InsideEVs som testoval, veľmi pozitívne prekvapil s dojazdom približne 480 km na jedno nabitie. O deň skôr v oveľa optimálnejších podmienkach vodič dosiahol v tom istom aute až 552 km a Porsche hovorí, že model je schopný dojazdu až 587 km. Pravdepodobne verzia so zadným náhonom.
Test nabíjania potvrdil, že Taycan patrí medzi elektromobily s najrýchlejším nabíjaním na trhu. Dokonca aj v silnej búrke nový Taycan nabíja lepšie než kedykoľvek predtým.
Toto nebol žiadny test v kontrolovaných podmienkach, ale v reálnom svete. Testovacie auto Taycan 4S malo nabitú baterku na 100% a predpokladalo dojazd 526 km. Už to je záasadný rozdiel oproti staršej verzi (378 km). Okrem Taycanu Porsche čoskoro prinesie na trh aj plne elektrický Macan EV.
Testovacia jazda z Los Angeles do San Diega je dlhá 200 km, pričom bola klimatizácia zapnutá na 22°C a vonku bolo len 13°C. pre maximálnu efektívnosť sa auto zníži do najnižšieho nastavenia podvozka a taktiež obmedzí výkon. Test prebiehal zväčša na diaľnici pri rýchlosti 120 km/h. Pri príjazde do San Diega ukazoval displej auta dojazd pri príchode naspäť do LA len 6%, takže tu nebol veľký priestor na chyby.
Cestou naspäť do Los Angeles sa mierne vyčasilo a znížením rýchlosti na cca 105 km/h sa zvyšoval aj zvyšný dojazd v cieli na 6, potom 8 a následne až na 11%. Test skončil nabíjaním na stanici Electrify America, pričom jazdci prešli celkom 440 km za čas 5:27 hod, so zvyšným dojazdom 35 km. Spotreba za túto vzdialenosť bola 181 Wh/km.
Ako sa zlepšilo nabíjanie?
V nabíjaní bol Taycan vždy perfektný. Už odchádzajúca verzia dokázala do baterky natlačiť elektróny výkonom 270 kW a mala výbornú nabíjaciu krivku, čo dokázalo dobiť baterku len za pár minút. V novej verzii Porsche nabíjacie výkony vyšperkovalo.
Pre čo najlepšie nabíjanie nový Taycan predhrieva batériu už počas jazdy (po tom, keď do navigácie zadáte rýchlonabíjaciu stanicu), takže Porsche si tu vzalo príklad od Tesly. Predhriatie batérie je kľúčové pre pohodlné a rýchle nabíjanie, avšak mnoho majiteľov EV o tejto dôležitej funkcii stále nevie.
Počas jazdy na displeji svieti ikonka teploty a tiež max. výkon, ktorý dokáže baterka v danom momete prijať. Na začiatku testu ukazovala 0 kW, neskôr 120 kW a keď auto prišlo k nabíjačke, na displeji svietil dostupný výkon 270 kW. Taycan je však schopný prijať viac.
Po pripojení konektora prijímalo auto 295 kW presne od 8-30% nabitia, čo zvládlo len za 4 minúty. Od 40-65 auto prijímalo neuveriteľných 319 kW a po 65% začal výkon klesať na 250 kW. Z 8 do 80% stavu nabitia to Taycanu trvalu skvelých 16 minút.
Po tomto teste je zrejmé, že elektrické Porsche sa zaradilo medzi elektromobily s 500 km reálnym dojazdom. Porsche sa však s tým neuspokojilo a prinieslo aj výrazne vyšší výkon nabíjania. Teraz je z neho elektromobil, ktorý má takmer najvyššie nabíjacie výkony na trhu.
Taycan 4 Cross Turismo | Taycan | Taycan 4S | Taycan Turbo | |
1. interný test Porsche | 526 km | 603 km | 521 km | 546 km |
2. interný test Porsche | 509 km | 615 km | 541 km | 538 km |
1. novinársky test | 507 km | 542 km | 552 km | 528 km |
2.novinársky test | 512 km | 587 km | 534 km | 555 km |
3. novinársky test | – | – | 476 km | – |