Podpora e-mobility v Česku je dnes na veľmi nízkej úrovni a ČR patrí medzi európske trhy, kde sa predaje e-áut zvyšujú najpomalšie. Ministerstvo plánuje zmeniť túto situáciu a firmám ponúkne štedré dotácie. Informáciu ako prvý priniesol portál e15 News.
Program s názvom „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ je financovaný z Národného plánu obnovy, teda z prostriedkov EÚ. Podnikatelia budú môcť získať celkovú podporu vo výške až 1,95 miliardy Kč (80 mil. €), ďalších 300 miliónov (12,3 mil. €) je určených na podporu nákupu a výstavby dobíjacích staníc.
Podpora e-mobility v Česku
„Vidíme dva hlavné dôvody, prečo firmy v Česku investujú do elektromobilov. Motivujú ich dotácie, ktoré však nie sú k dispozícii pred spustením tohto programu, a najmä možnosť parkovať kdekoľvek v Prahe zadarmo, túto výhodu však mesto plánuje čoskoro zrušiť *. Preto sme sa rozhodli využiť možnosť európskeho financovania a spustiť výzvu na podporu elektromobility,“ vysvetľuje exkluzívne pre e15 vrchný riaditeľ sekcie fondov EÚ Marian Piecha z Ministerstva priemyslu a obchodu (MPO).
Hlavné mesto Praha nezruší bezplatné parkovanie pre elektromobily koncom tohto roka. Lukáš Hatas na sieti X informoval, že magistrát s týmto krokom počká dlhšie, avšak eventuálne sa táto výhoda minimále obmedzí.
Ministerstvo spustí výzvu 1. decembra tohto roku, firmy budú môcť žiadať o podporu až do konca septembra 2025. Na rozdiel od predchádzajúcich podpor dosiahnu na tú aktuálnu firmy len v prípade, že si obstarajú batériové alebo vodíkové vozidlo s pomocou úveru, za ktorý sa zaručí Národná rozvojová banka, ktorá je v tomto programe partnerom ministerstva. Piecha to zdôvodňuje tým, že takto podpora skôr dôjde k podnikom, ktoré majú „hlbšie do vrecka“.
Banková záruka a priama dotácia
Podpora e-mobility v Česku sa skladá z dvoch častí. Prvou je banková záruka za obchodný úver, ktorú poskytne Národná rozvojová banka obchodníkovi, od ktorého si firma vozidlo alebo prípadne nabíjaciu stanicu obstará. Záruku môže poskytnúť až do výšky 70% zaručenej čiastky úveru. V prípade bežných osobných vozidiel kategórie M1 môže rozvojová banka zaručiť úver na nákup vozidla v hodnote od približne pol milióna do 1,5 milióna. Spodná hranica sa môže mierne líšiť u každého žiadateľa podľa toho, do akej miery je považovaný za rizikového z hľadiska poskytnutia úveru.
Druhou časťou je samotný finančný príspevok na nákup bezemisných vozidiel alebo nabíjacích staníc. Pri osobných vozidlách môže dosiahnuť až 200 tisíc Kč (8 192 €), pri nákladných alebo vodíkových vozidlách až 300 tisíc Kč (12 288 €). Na zakúpenie dobíjacích staníc typu AC je možné získať príspevok až 50 000 Kč (2 048 €), pri záujme o DC dobíjaciu stanicu s výkonom do 40 kW môže žiadateľ získať až 100 tisíc Kč (4 093 €). Na nákup ešte výkonnejších DC staníc možno získať podporu až 150 tisíc Kč (6 140 €).
Firmy budú môcť požiadať o príspevok u leasingových spoločností alebo predajcov nových vozidiel, ktorí ponúkajú leasing. Banka posúdi, či spĺňajú kritériá. Príspevok je možné získať na nákup ľubovoľného počtu osobných vozidiel v hodnote od približne pol milióna do 1,5 milióna Kč. V segmente nákladných vozidiel platí limit až 2,5 milióna na jedno vozidlo.
Podpora je nastavená v režime de minimis, čo znamená, že firma môže počas troch rokov žiadať o akékoľvek podpory v celkovej výške až dvesto tisíc eur, teda necelých päť miliónov korún. Ak napríklad získala peniaze vďaka programom, ktoré pomáhali podnikom prežiť uzávery počas najťažších fáz pandémie, tieto prostriedky sa odrátavajú z 200 000 limitu.
Voľnejšie podmienky
Na začiatku bude ministerstvo financovať príspevky firmám zo svojho rozpočtu. Ak týmto spôsobom podporí predaj aspoň 4555 vozidiel, čo je podmienka na získanie európskych prostriedkov, podá žiadosť Európskej komisii o úplné vyplatenie celej podpory. „Očakávame, že žiadatelia využijú takmer dvojmiliardovú podporu vo svoj prospech, a to aj vzhľadom na veľmi benevolentné podmienky pre čerpanie,“ dodáva Piecha, pričom ministerstvo pri stanovovaní podmienok čerpal inšpiráciu z Poľska.
V rokoch 2018 – 2021 ministerstvo prostredníctvom piatich dotácií podporilo nákup 1116 osobných vozidiel vo viac ako hodnote 80 mil. Kč. Viac ako polovicu tejto sumy získali podniky prostredníctvom dotácií.
Elektrické modely väčšiny výrobcov sa zmestia do stanovenej cenovej rozmedzie od približne pol milióna do 1,5 milióna korún za vozidlo: napríklad Tesla Model Y sa v Česku predáva za menej než 1,2 milióna, čínske MG4 od 780 tisíc alebo Škoda Enyaq od 1,24 milióna. Podiel elektromobilov na celkovom počte predaných vozidiel v Česku je však druhý najnižší v Európskej únii; relatívne menej vozidiel na batérie sa predáva iba na Slovensku, upozorňuje automobilový expert z poradenskej spoločnosti EY, Petr Knap. Od januára do októbra bolo v Česku zaregistrovaných iba 5363 nových batériových vozidiel, čo predstavuje necelé 3% zo všetkých nových registrovaných áut.
Podpora 4555 vozidiel podľa Knapa neznamená dramatický zásah do českého trhu, kde pribúda približne dvesto tisíc nových vozidiel ročne. „Je to mierne podpora, ktorú už väčšina krajín EÚ vyskúšala, no stále stojí za pokus. Z našej štúdie vyplýva, že 14% firiem už má elektromobil ako súčasť svojho vozového parku,“ hovorí Knap. Podľa neho má podpora firiem zmysel aj vzhľadom na výrazné zníženie produkovaných emisií a hluku. Vďaka príspevku sa tiež rozšíri osobná skúsenosť verejnosti s elektrickými autami, ktorá je zatiaľ jedným z hlavných dôvodov, prečo sa v EÚ predáva menej elektromobilov, než sa očakávalo.
Napríklad na nemeckom trhu súčasný dopyt dokonca slabne. V septembri pribudlo do tamojších registrov iba necelých 32 tisíc nových batériových vozidiel, čo je o 29% menej ako vlani. Elektromobily tak zastupovali iba 14% zo všetkých predaných vozidiel, pričom pred rokom bola takmer každé piate vozidlo batériové. Dôvodom klesajúceho záujmu je postupné obmedzovanie dotácií na nákup vozidiel. Nemecko bude taktiež aj naďalej znížiť svoju podporu aj v nasledujúcom roku. Podobným vývojom prechádza aj najväčší svetový trh s elektromobilmi v Číne.
Fyzické osoby majú smolu
Medzi súkromné firmy s najpočetnejšou flotilou čisto elektrických vozidiel v Česku patrí Komerční banka. Ich tendrové konanie vyhrala spoločnosť Škoda Auto, ktorá finančnej inštitúcii dodala 131 modelov Enyaq iV a ďalších osemdesiat vozidiel. Banka však zatiaľ nevyužila žiadne dotácie. “V krátkodobom horizonte tento prístup meniť nebudeme,” tvrdí hovorkyňa banky Šárka Nevoralová. Veľké EV flotily majú v ČR aj firmy Moneta Money Bank alebo Pražská energetika (PRE).
Ministerstvo nepočíta s žiadnymi ďalšími dotáciami pre firmy okrem tých, ktoré budú poskytované od decembra. Podpora e-mobility v Česku sa obmedzí len na daňové výhody. Napríklad využívanie firemného vozidla na súkromné účely bude výhodnejšie pri elektrických vozidlách.
Podporu verejným spoločnostiam a teoreticky aj fyzickým osobám rieši ministerstvo životného prostredia. Verejný sektor môže do polovice decembra žiadať o finančné prostriedky v rámci programu Ekomobilita, v ktorom je vyčlenených 600 miliónov korún z európskych peňazí. “Máme už žiadosti na viac ako 1300 vozidiel,” hovorí hovorkyňa rezortu Lucie Ješátková.
Naopak bežný spotrebiteľ – fyzická osoba – sa nedočkal a ani sa nedočká podpory. “Vzhľadom na stav verejných financií a snahy o ich konsolidáciu momentálne neočakávame opatrenia na podporu čistej mobility, mohlo by to mať negatívne dopady na štátny rozpočet,” konštatuje Ješátková.
Dotácie na Slovensku v nedohľadne
Po historicky dvoch kolách štátnych priamych dotácií na nákup elektromobilu je o tomto nástroji záhadne ticho. Prebehli už dotácie pre aj pre obce a samosprávy, avšak ďalšie kolo pre fyzické či právnické osoby, je v nedohľadne. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) dlhodobo upozorňuje na fakt, že Slovenská republika je úplne posledná v adopcii elektromobilov v Európe a je potrebný zásah štátu, aby sme udržali krok s inými európskymi krajinami. Priama či nepriama forma dotácie by mohla byť podľa Patrika Križanského zo SEVA financovaná z Plánu obnovy a odolnosti SR, teda zo zdrojov Európskej únie.