Fico a mohutná podpora e-mobility
Včera, 25. januára, sa konalo na Úrade vlády SR stretnutie najvyšších predstaviteľov vlády SR, Národnej rady SR a kľúčových hráčov pôsobiacich v automobilovom priemysle na Slovensku. Ministerka hospodárstva Denisa Saková dostala za úlohu koordinovať národnú stratégiu elektromobility, ktorá zahŕňa prechod z tradičného automobilového priemyslu na elektromobilitu.
“Ak v najbližšom období neimplementujeme sériu ráznych a účinných opatrení na podporu elektromobility, môže sa stať, že výhoda spojená s výraznou koncentráciou výroby automobilov sa premení na značnú nevýhodu, čo by mohlo viesť k hospodárskej tragédii pre celý štát“
– Robert Fico
Na týchto rokovaniach sa zúčastnili zástupcovia všetkých automobiliek, ktoré v krajine momentálne vyrábajú autá (Volkswagen, Jaguar – Land Rover, Stellantis a Kia Motors) alebo majú v pláne tak urobiť (Volvo Cars), ako aj predstavitelia vysokého školstva a spoločností, ktoré sa zameriavajú na výrobu batérií pre elektromobily.
Urgentná podpora e-mobility na Slovensku
Nemáme už čas čakať. Podľa Fica môžeme byť optimistickí, keďže na Slovensku existuje veľká koncentrácia v automobilovom priemysle, no súčasne by sme si mali byť vedomí určitých rizík, ktoré s tým súvisia. Hlavným zdrojom týchto rizík sú tlaky spojené s elektromobilitou a obrovská konkurencia z iných svetových regiónov.
„Dospeli sme k záveru, že nie je možné čakať rok alebo dva, kým o niečom rozhodneme, pretože medzitým nám svet ujde. Preto padlo rozhodnutie, že dnešné podnety budú pretavené do bilaterálnych rokovaní s ministerstvom hospodárstva,“ povedal premiér.
Vláda žiada podporu automotive
Fico po stretnutiach, kde jednotliví výrobcovia predstavia svoje požiadavky o štátnu podporu, zvolá špeciálnu vládu. Hlási, že “do mesiaca bude spracovaný dokument, ktorý bude obsahovať celý rad konkrétnych legislatívnych, inštitucionálnych a finančných opatrení“. Tešíme sa na výsledok týchto opatrení. Premiér má pravdu, že automobilová krajina ako Slovensko musí v elektromobilite rýchlo konať.
“Do mesiaca bude spracovaný dokument, ktorý bude obsahovať celý rad konkrétnych legislatívnych, inštitucionálnych a finančných opatrení”.
– Robert Fico
4 hlavné oblasti podpory
Na stretnutí sa zúčastnila aj štátna agentúra SEVA, ktorá navrhla konkrétne opatrenia na rozvoj elektromobility rozdelené do 4 oblastí.
- 1. Elektromobily na slovenských cestách
Podiel elektromobilov v EÚ je 22,3 % (14,6 % čisto batériových), pričom Slovensko je na poslednom mieste s podielom len okolo 3 %. SEVA neustále zdôrazňuje potrebu čo najskoršieho zavedenia dotácií pri nákupe elektrických vozidiel, ako aj krátkodobých daňových úľav pre firmy. Opatrenia sú súčasťou vládou schváleného Akčného plánu pre elektromobilitu SR a sú kľúčové pre zvýšenie podielu elektromobilov na Slovensku. SEVA navrhla aj konkrétnu podobu dotačného programu aj paragrafové znenie daňových opatrení vo svojom Reporte za rok 2023.
- 2. Nabíjacia infraštruktúra
Na Slovensku aktuálne evidujeme viac ako 1 800 bodov verejného nabíjania, na porovnanie v susednom Rakúsku je ich 26 tisíc, v meste Berlín 2 360. Chýbajú nám najmä ultrarýchle nabíjačky na diaľniciach. SEVA navrhuje zrýchliť implementáciu projektu ultrarýchlych nabíjacích hubov popri diaľniciach (na čo je vyhradených 30 miliónov eur z Plánu obnovy).
- 3. Batériový priemysel
Odhaduje sa, že od roku 2035 bude potrebná ročná kapacita výroby batérií 80 GWh, aby pokryla len vozidlá vyrobené v slovenských automobilkách (pesimistický scenár) – to sú približne 2 gigafabriky.
Batérie predstavujú 30 až 40% hodnoty elektromobilu, ich dovoz by preto bol problém pre slovenský HDP.
– SEVA podporuje (a odporúča) investície v batériovom priemysle (od výroby článkov, cez komponenty až po recykláciu).
– SEVA odporúča zjednodušiť proces pripájania obnoviteľných zdrojov energie do siete, vďaka čomu budeme mať zelenú a lacnú elektrinu pre potreby priemyslu.
– SEVA plne podporuje spustenie Európskej batériovej akadémie, čo je absolútne minimum pre rozvoj slovenských inovačných talentov.
- 4. Podpora ekosystímu a inovácií v automotive
Agentúra apeluje na rýchlejší a efektívnejší rozvoj ekosystému pre spoluprácu a inovácie v automobilovom priemysle a zabezpečenia dlhodobých a predvídateľných zdrojov financovania.
Aká je aktuálna podpora e-mobility v SR?
Podpora e-mobility na Slovensku je mizivá a určite nie systematická, čo nie len zaraďuje Slovensko na absolútne posledné miesto v adopcii elektromobilov v EÚ, ale taktiež podkopáva konkurencieschopnosť ekonomiky ako automobilovej veľmoci. Historicky sme na Slovensku mali 3 kolá štátnych dotácií na priamy nákup elektromobilov a niekoľko menších výziev na obstaranie nabíjacích staníc. Výzva na dotácie na nabíjacie stanice pre samosprávy stále prebieha.
Okrem toho prakticky neexistuje podpora elektromobilov, ktorá by ich nejakým spôsobom zvýhodňovala napriek tomu, že produkujú omnoho nižšie emisie oproti spaľovacím autám. Jedna z mála podpôr je v rukách nie centrálnej vlády, ale samospráv. Nedávno sme vás informovali, že týchto 5 miest na Slovensku buď úplne oslobodzuje elektromobily od parkovného, alebo ich zvýhodňuje. Na Slovensku dnes jazdí vyše 10 000 elektromobilov.
Názor redakcie huntinspeed
Po všetkých varovaniach odbornej verejnosti, majiteľov elektromobilov, ako aj agentúry SEVA ohľadom zaostávania SR v adopcii e-mobility je mimoriadne príjemné od vedenia štátu počuť takéto správy. Podľa aktuálnych vyjadrení to vyzerá tak, že gro pomoci štátu bude smerovať do podnikateľskej sféry, nie do podpory elektromobility pre fyzické osoby.
Tá je však určite veľmi potrebná a vítaná. Na tento prechod je slovenská ekonomika extrémne náchylná. Podiel automotive na HDP je až 15%. 5 veľkých automobiliek v krajine a vyše 400 subsodávateľských firiem pre automotive musia kompletne zmeniť svoje produktové portfólia a pripraviť sa na megatrend elektromobility.
Dúfame, že podpora bude prejednávaná s odborníkmi, že bude transparentná a prinesie kvalitné perspektívne riešenia pre prechod Slovenska do éry elektromobilov. O novinkách z tejto oblasti vás budeme informovať.