Najväčší nabíjací hub sveta
Najväčšia nabíjacia stanica na svete sa už už nenachádza v Číne, ale v malom mestečku na rozvinom juhozápade Nemecka. Merklingen s len 2 000 obyvateľmi, avšak na strategickom mieste, sa môže pochváliť parkoviskom s 259 nabíjacími bodmi pre elektromobily. Informuje o tom portál electrive.
Najväčšia nabíjacia lokalita sa ešte pred nedávnom nachádzala pri čínskom letisku, kde Shell v spolupráci s automobilkou BYD postavil až 258 rýchlonabíjacích bodov v rámci svojej nabíjacej siete Shell Recharge. Táto sieť aktuálne buduje svoje prvé nabíjačky aj na Slovensku.
Lokalite v Číne však zostáva globálne prvenstvo v inštalovanom výkone, keďže všetky body tu sú rýchlonabíjacie. Počas testovacej fázy táto lokalita obslúžila neuveriteľných 3 300 e-áut denne.
Len pomalé nabíjanie
Nabíjačky v Merklingen nedodávajú viac ako 11 kW pri AC nabíjaní. Tento krok však má svoj význam. Lokalita sa spája s vlakovou stanicou Deutsche Bahn medzi mestami Ulm a Wendlingen. Je určený pre P+R, teda pre cestujúcich, ktorí idú vlakom do práce a auto nechajú na stanici.
Samospráva očakáva, že nový priestor budú využívať obyvatelia, ktorí cestujú vlakom do Stuttgartu alebo Ulmu za nákupmi alebo prácou. Nabíjanie tu potrvá štyri až osem hodín, samozrejme podľa technických špecifikácií vozidla.
Lokalitu vybudovali samosprávy
Multimodalita nie je jediným prvkom pre dlhodobú udržateľnost. Fotovoltaická strecha pokrýva priľahlé budovy a samotné parkovacie miesta pokrýva obrovský solárny prístrešok s výkonom až 875 kWp.
Systém vyprodukuje až 900 000 kWh obnoviteľnej energie ročne. Prebytočná energia sa dodáva priamo do rozvodnej siete. Pre porovnanie, na lokalite Shell v Shenzhene sa odhaduje, že za rok solárne prístrešky vyrobia 300 000 kWh ročne.
Nabíjací park postavilo združenie 12 obcí Swabian Alb. Táto organizácia bola založená v roku 2016 s cieľom vybudovať železničnú stanicu a rozvíjať priemysel a obchod v celom regióne.
Môžu tu aj spaľováky
Samosprávy sa dohodli na tomto projekte s ohľadom na budúce potreby elektrickej dopravy. Pokiaľ nebudú nabíjacie miesta obsadené elektromobilmi, môžu ich využívať aj spaľovacie vozidlá. Nie je tu žiadna dopravná značka. Za 1 kilowatthodinu nabíjania v Merklingene stojí 0,50 €/kWh + fixný transakčný poplatok 0,99 €. Na slovenské pomery ide o veľmi drahé nabíjanie, keďže u nás sa za podobnú cenu nabijete aj ultrarýchlym výkonom.
“Zhruba o desať rokov tu bude väčšina zaparkovaných áut elektrických, a preto bude aj areál postupne vyťažený. V tomto ohľade bolo pre nás samozrejme dôležité postaviť lokalitu v takejto veľkosti.”
podpredseda združenia Christoph Jung
Výstavba nabíjacieho parku Merklingen stála viac ako 4 milióny eur, pričom spolková krajina Bádensko-Württembersko pokryla približne 2,5 milióna eur. Ministerka dopravy Elke Zimmer (Strana Zelení) nazvala nový uzol „stimulom elektromobility v regióne“.