PREMIÉR FICO: SLOVENSKO MUSÍ URGENTNE A MASÍVNE PODPORIŤ PRECHOD NA E-MOBILITU

Premiér Fico nečakane ohlásil výraznú podporu e-mobility na Slovensku. "Už nemôžeme čakať. Urgentne implementujeme rázne opatreia na podporu e-mobility, inak dôjde k hospodárskej tragédii".

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Fico a mohutná podpora e-mobility

Včera, 25. januára, sa konalo na Úrade vlády SR stretnutie najvyšších predstaviteľov vlády SR, Národnej rady SR a kľúčových hráčov pôsobiacich v automobilovom priemysle na Slovensku. Ministerka hospodárstva Denisa Saková dostala za úlohu koordinovať národnú stratégiu elektromobility, ktorá zahŕňa prechod z tradičného automobilového priemyslu na elektromobilitu.

“Ak v najbližšom období neimplementujeme sériu ráznych a účinných opatrení na podporu elektromobility, môže sa stať, že výhoda spojená s výraznou koncentráciou výroby automobilov sa premení na značnú nevýhodu, čo by mohlo viesť k hospodárskej tragédii pre celý štát

– Robert Fico

Na týchto rokovaniach sa zúčastnili zástupcovia všetkých automobiliek, ktoré v krajine momentálne vyrábajú autá (Volkswagen, Jaguar – Land Rover, Stellantis a Kia Motors) alebo majú v pláne tak urobiť (Volvo Cars), ako aj predstavitelia vysokého školstva a spoločností, ktoré sa zameriavajú na výrobu batérií pre elektromobily.

FIco masívna podpora e-mobility na Slovensku
FIco masívna podpora e-mobility na Slovensku I Foto: Aktuality.sk

Urgentná podpora e-mobility na Slovensku

Nemáme už čas čakať. Podľa Fica môžeme byť optimistickí, keďže na Slovensku existuje veľká koncentrácia v automobilovom priemysle, no súčasne by sme si mali byť vedomí určitých rizík, ktoré s tým súvisia. Hlavným zdrojom týchto rizík sú tlaky spojené s elektromobilitou a obrovská konkurencia z iných svetových regiónov.

„Dospeli sme k záveru, že nie je možné čakať rok alebo dva, kým o niečom rozhodneme, pretože medzitým nám svet ujde. Preto padlo rozhodnutie, že dnešné podnety budú pretavené do bilaterálnych rokovaní s ministerstvom hospodárstva,“ povedal premiér.

Vláda žiada podporu automotive

Fico po stretnutiach, kde jednotliví výrobcovia predstavia svoje požiadavky o štátnu podporu, zvolá špeciálnu vládu. Hlási, že “do mesiaca bude spracovaný dokument, ktorý bude obsahovať celý rad konkrétnych legislatívnych, inštitucionálnych a finančných opatrení“. Tešíme sa na výsledok týchto opatrení. Premiér má pravdu, že automobilová krajina ako Slovensko musí v elektromobilite rýchlo konať.

“Do mesiaca bude spracovaný dokument, ktorý bude obsahovať celý rad konkrétnych legislatívnych, inštitucionálnych a finančných opatrení”.

– Robert Fico
Foto: Aktuality.sk

4 hlavné oblasti podpory

Na stretnutí sa zúčastnila aj štátna agentúra SEVA, ktorá navrhla konkrétne opatrenia na rozvoj elektromobility rozdelené do 4 oblastí.

  • 1. Elektromobily na slovenských cestách

Podiel elektromobilov v EÚ je 22,3 % (14,6 % čisto batériových), pričom Slovensko je na poslednom mieste s podielom len okolo 3 %. SEVA neustále zdôrazňuje potrebu čo najskoršieho zavedenia dotácií pri nákupe elektrických vozidiel, ako aj krátkodobých daňových úľav pre firmy. Opatrenia sú súčasťou vládou schváleného Akčného plánu pre elektromobilitu SR a sú kľúčové pre zvýšenie podielu elektromobilov na Slovensku. SEVA navrhla aj konkrétnu podobu dotačného programu aj paragrafové znenie daňových opatrení vo svojom Reporte za rok 2023.

  • 2. Nabíjacia infraštruktúra

Na Slovensku aktuálne evidujeme viac ako 1 800 bodov verejného nabíjania, na porovnanie v susednom Rakúsku je ich 26 tisíc, v meste Berlín 2 360. Chýbajú nám najmä ultrarýchle nabíjačky na diaľniciach. SEVA navrhuje zrýchliť implementáciu projektu ultrarýchlych nabíjacích hubov popri diaľniciach (na čo je vyhradených 30 miliónov eur z Plánu obnovy).

  • 3. Batériový priemysel

Odhaduje sa, že od roku 2035 bude potrebná ročná kapacita výroby batérií 80 GWh, aby pokryla len vozidlá vyrobené v slovenských automobilkách (pesimistický scenár) – to sú približne 2 gigafabriky.
Batérie predstavujú 30 až 40% hodnoty elektromobilu, ich dovoz by preto bol problém pre slovenský HDP.
– SEVA podporuje (a odporúča) investície v batériovom priemysle (od výroby článkov, cez komponenty až po recykláciu).
– SEVA odporúča zjednodušiť proces pripájania obnoviteľných zdrojov energie do siete, vďaka čomu budeme mať zelenú a lacnú elektrinu pre potreby priemyslu.
– SEVA plne podporuje spustenie Európskej batériovej akadémie, čo je absolútne minimum pre rozvoj slovenských inovačných talentov.

  • 4. Podpora ekosystímu a inovácií v automotive

Agentúra apeluje na rýchlejší a efektívnejší rozvoj ekosystému pre spoluprácu a inovácie v automobilovom priemysle a zabezpečenia dlhodobých a predvídateľných zdrojov financovania.

Verejná nabíjacia infraštruktúra na Slovensku (začiatok 2024): Zdroj: SEVA
Verejná nabíjacia infraštruktúra na Slovensku (začiatok 2024): Zdroj: SEVA

Aká je aktuálna podpora e-mobility v SR?

Podpora e-mobility na Slovensku je mizivá a určite nie systematická, čo nie len zaraďuje Slovensko na absolútne posledné miesto v adopcii elektromobilov v EÚ, ale taktiež podkopáva konkurencieschopnosť ekonomiky ako automobilovej veľmoci. Historicky sme na Slovensku mali 3 kolá štátnych dotácií na priamy nákup elektromobilov a niekoľko menších výziev na obstaranie nabíjacích staníc. Výzva na dotácie na nabíjacie stanice pre samosprávy stále prebieha.

Okrem toho prakticky neexistuje podpora elektromobilov, ktorá by ich nejakým spôsobom zvýhodňovala napriek tomu, že produkujú omnoho nižšie emisie oproti spaľovacím autám. Jedna z mála podpôr je v rukách nie centrálnej vlády, ale samospráv. Nedávno sme vás informovali, že týchto 5 miest na Slovensku buď úplne oslobodzuje elektromobily od parkovného, alebo ich zvýhodňuje. Na Slovensku dnes jazdí vyše 10 000 elektromobilov.

Budúca fabrika Volvo Cars Košice Valaliky I Foto: FB%Volvo Car Košice
Aktuálny stav budúcej fabriky na elektromobily Volvo Cars Košice/Valaliky I Foto: FB: Volvo Car Košice

Názor redakcie huntinspeed

Po všetkých varovaniach odbornej verejnosti, majiteľov elektromobilov, ako aj agentúry SEVA ohľadom zaostávania SR v adopcii e-mobility je mimoriadne príjemné od vedenia štátu počuť takéto správy. Podľa aktuálnych vyjadrení to vyzerá tak, že gro pomoci štátu bude smerovať do podnikateľskej sféry, nie do podpory elektromobility pre fyzické osoby.

Tá je však určite veľmi potrebná a vítaná. Na tento prechod je slovenská ekonomika extrémne náchylná. Podiel automotive na HDP je až 15%. 5 veľkých automobiliek v krajine a vyše 400 subsodávateľských firiem pre automotive musia kompletne zmeniť svoje produktové portfólia a pripraviť sa na megatrend elektromobility.

Dúfame, že podpora bude prejednávaná s odborníkmi, že bude transparentná a prinesie kvalitné perspektívne riešenia pre prechod Slovenska do éry elektromobilov. O novinkách z tejto oblasti vás budeme informovať.

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Ak si v článku našiel chybu, alebo nám chceš poslať tip na zaujímavý článok, stačí poslať správu na team@huntinspeed.sk, náš rovnomenný Instagram, alebo FacebookPozri si aj naše videá na Youtube.