VÝHODY PRE ELEKTROMOBIL NA SLOVENSKU: 5 MIEST KDE ZAPARKUJEŠ LACNEJŠIE

VÝHODY PRE ELEKTROMOBIL na Slovensku sú v porovnaní s ostatnými krajinami EÚ zatiaľ minimálne. Samosprávy však môžu zvýhodniť parkovanie pre vodičov a vodičky elektromobilov. V piatich mestách tak urobili.

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

VÝHODY PRE ELEKTROMOBIL na Slovensku sú v porovnaní s inými krajinami EÚ zatiaľ minimálne. Čo ale samosprávy môžu, je okrem inštalácie nabíjacích bodov aj zvýhodniť vodičov a vodičky elektromobilov v prípade, ak v danom meste je spoplatnené parkovanie.

Rôzne zľavy pre rôzne vozidlá

Na Slovensku máme samozrejme aj mestá kde parkovanie ešte nie je spoplatnené. Tam kde samosprávy spoplatnenie zaviedli pristupujú jednotlivé mestá k zvýhodneniu elektromobilov rôznym spôsobom. 

Niektoré výhody uplatňujú len na čisté elektromobily, niektoré aj na plug-in hybridy a hybridy. Niekde výhody pre elektromobil uplatňujú na samotné rezidentské karty, niekde na hodinovú sadzbu na parkovanie pre tých čo nemajú rezidentskú kartu alebo parkujú mimo svojho územia. A niekde už stihli túto výhodu aj zrušiť, napriek tomu, že ju využívalo len minimum obyvateľstva a mnohí o nej ani nevedeli. 

Nabíjajúci sa zaparkovaný elektromobil Tesla.
Nabíjajúci sa zaparkovaný elektromobil Tesla | Foto: Miroslava Vermeiren

Výhody pre elektromobil na Slovensku

Ktoré mestá teda využili možnosť zvýhodniť elektromobily pri parkovaní? 

Bratislava

Parkovací systém PaaS: 50% zľava z hodinovej sadzby v zregulovaných zónach pre rezidentov s trvalým pobytom v Bratislave. Treba si vybaviť parkovaciu kartu pre elektromobil. Dá sa vybaviť a používať v mobilných aplikáciách, napríklad ParkDots, Hopin, mpla, bmove, Ubian ci EasyPark. Túto zľavovú kartu potom môžeš využívať v celom meste v PaaS zónach, nielen v zóne kde má rezident/ka trvalý pobyt.
Poznámka: nevzťahuje sa na parkovanie na “modrých miestach” v Petržalke, keďže tieto nespadajú pod PaaS ale platí tu separátna petržalská parkovacia politika.

Trnava

S trvalým pobytom alebo sídlom firmy v Trnave môžeš získať celoročnú parkovaciu kartu za 15 EUR namiesto 400 EUR vo všetkých zónach. Trnava túto výhodu uplatňuje len na elektromobily, teda nie na hybridy či plug-in hybridy. A to napriek tomu, že aj hybridný pohon umožňuje jazdu na určitú vzdialenosť len na elektrický pohon. Avšak, správna argumentácia mesta je, že táto jazda sa nedá nijako vynútiť a je len na samotnom vodičovi/vodičke či bude po Trnave jazdiť ako elektromobil alebo ako spaľovák. Preto túto výhodu poskytuje mesto len pre vodičov a vodičky tých vozidiel, ktoré zaručene nevypúšťajú po Trnave žiadne emisie. 

Trenčín

V Trenčíne platí 10% zľava na rezidentskú parkovaciu kartu pre elektromobil, aj pre hybrid či plug-in hybrid.

Prievidza

Do júla 2023 mohli obyvatelia a obyvateľky Prievidze získať rezidenčnú kartu za 0 EUR. No v novom VZN platnom od 1. augusta 2023 samospráva túto možnosť potichu zrušila. 

Prešov

V Prešove sa rozhodla samospráva ponúknuť 50% zľavu na parkovaciu kartu pre elektromobil a 10% pre hybrid či plug-in hybrid. Túto zľavu však nezískaš pre parkovacie karty “REZIDENT” a “NÁVŠTEVA”, ktoré sú vydávané na byt, nie na vozidlo.

Bonusový tip: 

Niektoré nabíjacie body sa nachádzajú priamo v centrách miest. Takže ak potrebuješ len krátke parkovanie, tieto miesta sú k dispozícii pre nabíjajúce sa elektromobily. V prípade nabíjania na takejto nabíjačke parkovné neplatíš, a to ani v prípade ak sa nachádza na spoplatnenej ulici. Platíš len za nabíjanie podľa svojho programu u daného poskytovateľa. Takto si pri zaparkovaní na “lukratívnom” mieste ešte aj dobíjaš batériu.

Prečo poskytovať výhody pre elektromobily?

Zvýhodnené parkovanie je jednoduchý motivačný faktor ako zatraktívniť bezemisnú dopravu v tomto skorom štádiu prechodu na elektromobilitu. Samosprávy ho majú plne vo svojich rukách. Nemusia čakať na štát, stačí im úprava svojho VZN.

Výhody pre elektromobily majú slúžiť ako motivačný faktor a to práve v skorých štádiách prechodu na elektromobilitu. Neskôr, keď už podiel na trhu dosiahne určité percento strácajú tieto výhody svoj účel. Potom ich mestá môžu postupne znižovať a neskôr aj zrušiť. 

Zmysel majú keď je podiel elektromobilov v krajine alebo na danom území (napríklad mesto či kraj) pod 5% – 10%.

Prirovnala by som to ku snehovej guli, ktorú chceme spustiť dolu kopcom. Najprv ju treba vytvoriť a dostatočne ju zväčšiť. Keď je dosť veľká môžeme ju pustiť z kopca a už sa bude kotúľať a nabaľovať aj sama. Avšak ak je príliš malá, zapadne do snehu a sama sa kotúľať nebude. 

Samozrejme, chápem výhrady, že aj elektromobil je auto ako každé iné a zaberá priestor v meste. To je pravda. Avšak autá po zavedení parkovacej politiky z mesta úplne nezmiznú. Ak je správne nastavená, niekde sa ich počet zníži a niekde sa presunú do menej zahustených oblastí. Avšak výhody pre elektromobily slúžia na to, aby ľudia, ktorí uvažujú o výmene auta za nové, alebo potrebujú auto pre svoju prácu či z osobných dôvodov, uvažovali skôr o bezemisnej verzii akou je elektromobil.

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Ak si v článku našiel chybu, alebo nám chceš poslať tip na zaujímavý článok, stačí poslať správu na team@huntinspeed.sk, náš rovnomenný Instagram, alebo FacebookPozri si aj naše videá na Youtube.