SKANSKA V ČR ROZVÁŽA PRVÝKRÁT BETÓN ELEKTRO DOMIEŠAVAČOM

Skanska v ČR prvýkrát testuje elektrický domiešavač na staveniskách. Jeho nespornou výhodou sú nízke emisie a tichosť. Čo dojazd a finančná návratnosť?

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Skanska prevádzkuje elektrický domiešavač

V každodennom rozvoze betónu na staveniská v Prahe v súčasnosti spoločnosť Skanska využíva elektro domiešavač, teda s plným pohonom na lítium-iónové batérie. O novinke informoval portál cynews.cz .

Štvornápravové vozidlo s hmotnosťou 34 ton dokáže denne prejsť 300 kilometrov, nabíja sa v noci a v prevádzke sú obrovskými výhodami predovšetkým nulové miestne emisie a nízka hlučnosť.

„Dlhodobo sledujeme možnosti zníženia vplyvu našej činnosti na prostredie, a všetko, čo súvisí s výrobou betónu, je jednou z priorit. A pretože už bežne ponúkame betón s využitím recyklovaného kameniva a podieľame sa na vývoji a testovaní nízkouhlíkových betónov, nízkoemisná doprava je ďalším krokom, ktorý teraz testujeme”

Michaela Wranová, riaditeľka závodu Zdroje v Skanska Central Europe.

Technické detaily

Štvornápravový podvozok značky Sany je vybavený bežnou domiešavacou nadstavbou Putzmeister o objeme 9 m3 – tá je totožná s tými, ktoré sú inštalované na podvozkoch s turbodieselovým motorom od rôznych výrobcov. Vozidlo má európsku homologáciu a batéria s kapacitou 350 kWh zabezpečuje celodennú prevádzku s dojazdom 300 km vrátane pohonu nadstavby.

Batérie vozidla sa nabíjajú vždy v noci po dobu 10-12 hodín, pričom podľa kapacity batérie ide o DC nabíjanie výkonom do 35 kW. Elektrický motor s výkonom až 360 kW poháňa obe zadné nápravy.

„Elektrický domiešavač nasadzujeme rovnako intenzívne ako vozidlá s konvenčným pohonom. Chceme overiť prevádzkové vlastnosti v skutočne náročných podmienkach, získavame údaje o dojazde, zaťažení, nabíjaní a údržbe. Z prvých testov vyplýva, že náklady na prevádzku sú porovnateľné s konvenčným pohonom, takže všetko záleží na servisných a hlavne na obstáravacích nákladoch“

– Luděk Linhart, oblastný manažér Skanska Transbeton

Nákladné vozidlá pre stavebné, či iné účely sa už v istej miere využívajú hlavne v západnej a severnej Európe. Najďalej v tejto technológií je Tesla, ktorej elektrický ťahač Tesla Semi utiahne maximálny náklad 40 ton s dojazdom až takmer 800 km. Tento ťahač zatiaľ prevádzkuje len v USA. V Európe svoje elektro ťahače prevádzkujú giganti ako Daimler, Volvo, Scania, či MAN.

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Ak si v článku našiel chybu, alebo nám chceš poslať tip na zaujímavý článok, stačí poslať správu na team@huntinspeed.sk, náš rovnomenný Instagram, alebo FacebookPozri si aj naše videá na Youtube.