Čo je FSD a ako je regulovaný
FSD (Full self driving, v preklade plne autonómne riadenie) je autonómny systém riadenia vozidla, pri ktorom vodič nemusí vôbec zasahovať do riadenia. Väčšinou sa hovorí o autonómnom riadení od začiatku do konca, čo v praxi znamená, že pasažier si sadne do auta a zadá adresu. Nič viac. Po príchode na koniec cesty z auta vystúpi a to je všetko. Takýto systém dnes u reálnych majiteľov prevádzkuje jedine Tesla, avšak naplno funguje len v Severnej Amerike. V Európe a iných regiónoch je výrazne regulovaný.
Systém FSD je v Európe obmedzený legislatívnym rámcom OSN, ktorý Európska únia preberá z OSN. Legislatíva mešká za realitou, ako to v prípadoch rýchlo sa vyvíjajúcich techonológii býva zvykom. No konečne sme sa dočkali a GRVA (čo je skupina zaoberajúca sa autonómnymi a prepojenými vozidlami) modifikovala reguláciu DCAS (Driver control assistance system, v preklade niečo ako vodičom riadený asistenčný systém) a táto sa dostala do iterácie, keď už berie do úvahy aj vozidlá Tesla, ktoré sú technologicky na špici.
Tesla FSD Beta v Európe
Poďme sa pozrieť, čo hovorí aktuálne schválená DCAS legislatíva, ktorá by mala začať platiť od 1.1.2025 a ako to ovplyvní vozidlá Tesla a iné autonómne vozidlá:
- Systém môže aktivovať systémy vozidla ak sú potrebné (stierače, kúrenie, smerovky)
- Systém by mal mať schopnosť prispôsobiť rýchlosť stavu a povahe vozovky tak, aby vozidlo ostalo vo svojom pruhu a neprekročilo maximálne dovolené zrýchlenie 3m/s2. Zotrvanie vo svojom jazdnom pruhu má prioritu.
- Systém musí byť schopný vytvoriť “záchrannú uličku”.
- Zmeny smeru (ako aj manévre typu zmena jazdného pruhu, obchádzanie prekážok a podobne) môžu byť aktivované automaticky, no vodič ich musí vždy potvrdiť. Tieto zmeny smeru samozrejme nesmú byť porušením dopravných predpisov a vodič musí byť upozornený najmenej 3 sekundy pred vykonaním zmeny a musí vedieť o akú zmenu (alebo zmeny) sa jedná. Systém musí vedieť “vyriešiť” spájanie pruhov.
- Automatická zmena jazdného pruhu je popísaná detailne: systém má upozorniť vodiča, potom má počkať aspoň sekundu a až potom má začať manéver. Manéver musí začať 3 až 5 sekúnd od začiatku procedúry a procedúra musí byť dokončená do 7 sekúnd. Ďalej je popísané, kedy sa takáto zmena môže vykonať autonómne (parkovanie, obchádzanie zaparkovaných vozidiel, kruhové objazdy, a ďalšie)
- Zmena je v prípade ak vodič nereaguje na výzvy. Doteraz malo vozidlo dovolené zastaviť v pruhu a zapnúť výstražné svetlá. Po novom môže vozidlo prejsť do pomalšieho pruhu, alebo na krajnicu a zastaviť tam.
- Vozidlo nesmie prekračovať maximálnu povolenú rýchlosť (v autonómnom režime), musí vedieť spracovať situácie, keď rôzne pruhy majú rôzne maximálne povolené rýchlosti. Vozidlo by malo upozorniť vodiča na zmenu detekovanej rýchlosti (ale vodič môže mať možnosť tieto varovania vypnúť).
- Sledovanie vodiča musí sledovať ruky a oči.
- Systém musí vyhodnocovať “pohľad” vodiča každých 200 milisekúnd.
- Systém musí sledovať ruky od rýchlosti vyššej ako 10 km/h. Systém musí upozorniť vodiča ak zistí, že nemá ruky na volante dlhšie ako 5 sekúnd. Ak systém vie, že vodič sleduje cestu môže toto varovanie posunúť o 5 sekúnd. Ak vodič stále nereaguje, 10 sekúnd od zistenia potom musí vozidlo upozorniť vodiča ráznejšie. Potom nasleduje upozornenie, že vodič musú prebrať kontrolu nad vozidlom a autonómny systém sa vypína.
- Systém musí sledovať oči od rýchlosti vyššej ako 10 km/h. Systém musí upozorniť vodiča ak zistí, že nesleduje cestu dlhšie ako 5 sekúnd. Ak vodič stále nereaguje, 3 sekundy od zistenia potom musí vozidlo upozorniť vodiča ráznejšie. Potom nasleduje upozornenie, že vodič musí prebrať kontrolu nad vozidlom a autonómny systém sa vypína.
Kedy budeme môcť systém používať?
Ďalší postup je taký, že sa tento dokument prerokuje na stretnutí WP.29. Môžeme si to predstaviť tak, že GRVA je skupina, ktorá návrh vypracuje a WP je skupina, ktorá ho schváli. Najbližšie stretnutie WP.29 je v marci, no dokumenty sa na prerokovanie musia zasielať dopredu a tak sa v tomto termíne táto verzia DCAS pravdepodobne neprerokuje. Realistickejší termín je v júni (2024). Je predpoklad, že WP.29 tento dokument akceptuje, či už v marci alebo júni.
Ďalšie stretnutie GRVA ku tejto legislatíve je v septembri 2024, kedy by sa mohlo prejsť na systém, kde by vodič, ktorý sleduje cestu nemusel držať volant. Rovnako by sa mohlo prejsť k systému, kde by sa za potvrdenie manévra považoval pohľad do spätného (a aj bočného) zrkadla. Ak by sa tieto zmeny dohodli, samozrejme to musí schváliť WP.29 napríklad v novembrovom zasadnutí. Ale ako už bolo spomenuté dokumenty sa musia zasielať dopredu, takže je nepravdepodobné, že sa to dostane do zmien platných k 1.1.2025.