Xpeng Mona M03 saloon
V utorok 27. augusta 2024 predstavil čínsky výrobca elektromobilov Xpeng nový elektromobil, ktorý má byť priamou konkurenciou značiek Tesla a BYD. Nové vozidlo Mona M03 saloon má minimalistickú palubnú dosku bez tlačítok inšpirovanú Teslou a samoriadiaci systém (tiež nazývaný autopilot, či asistované riadenie) založený na umelej inteligencii. Spoluzakladateľ a CEO firmy Xpeng He Xiaopeng na predstavení vozidla v Pekingu povedal, že M03 je jediné vozidlo s pokročilým samoriadiacim systémom predávajúce sa pod ¥200 000 (25 000 €). Verzia “Max” s funkciou autopilota a dojazdom 580 km začína na ¥155 800 (19 600 €).
Ceny modelov
Najnižšia verzia M03 stojí len ¥119 800 (15 000 €), čo je menej ako polovičná cena oproti štandardnej verzii Tesla Model 3. Týmto sa značka Xpeng stala konkurencieschopnou oproti americkým producentom elektromobilov, ale aj domácej značke BYD, ktorá na čínskom trhu dominuje.
Tri verzie
Mona M03 515 | Mona M03 620 | Mona M03 580 Max | |
Cena | ¥119 800 (15 000 €) | ¥129 800 (16 400 €) | ¥155 800 (19 600 €) |
Dojazd (CLTC) | 515 km | 620 km | 580 km |
Batéria (LiFePo) | 51.8 kWh | 62.2 kWh | 62.2 kWh |
Zrýchlenie | 7.8 sec | 7.4 sec | 7.4 sec |
Full Xpilot (AI autopilot od Xpeng) | – | – | áno |
Za hodinu od uvedenia na trh prekročila Mona M03 10 000 objednávok. V utorok to uviedol Xpeng v príspevku na sociálnych sieťach. Prvé vozidlá si majitelia prevezmú po sviatku Lunárneho nového roku v 2025. To znamená v polovici februára 2025.
Verzia Max sa dokáže sama zaparkovať bez osoby za volantom a dokáže sama jazdiť po často navštevovaných cestách. Xpeng tiež plánuje pridať diaľkové ovládanie pre úzke parkovacie miesta. Podľa CEO názov “Mona” znamená “Made of new AI” (prekl.: vyrobená z novej umelej inteligencie). Technológia asistovaného riadenia firmy Xpeng je považovaná za najlepšiu momentálne dostupnú na trhu v Číne. Verzia FSD od Tesly nie je v Číne dostupná v plnom rozsahu, i keď sa to v najbližších mesiacoch očakáva. V októbri firma Xpeng plánuje predstaviť aj svojho humaniodného robota druhej generácie.
Založená na kúpenej technológii
Xpeng postavil elektromobil Mona M03 saloon na technológii, ktorú odkúpil od značky Didi. Nedokončený projekt odkúpil Xpeng minulý rok za 5,84 HK (672 miliónov Eur). Firma Didi zameraná na zdieľané jazdy sa ním neúspešne snažila preraziť do vysoko konkurenčného automobilového sektora. Podľa projektového manažéra vozidla Mona, Wu Zhefenga, ktorý prešiel do firmy Xpeng z firmy Didi po akvizícii, predala firma Didi túto technológiu kvôli finančným ťažkostiam.
Podľa analytikov M03 predstavuje pre Xpeng odchod zo sektora prémiových elektromobilov a vytvára jej imidž automobilky prístupnej pre masy. Tomuto segmentu v Číne dominuje BYD. Rozšírením svojho portfólia sa uprostred cenovej vojny na najväčšom automobilovom trhu snaží Xpeng posilniť predaj, a to aj za cenu nižších marží.