NAŠLI DIERU NA TRHU. RECENZIA SLOVENSKÉHO RETRO VOZÍTKA PATAK RODSTER

Jeho výroba sa začne čoskoro, chcú ho Nemci aj Francúzi. Zapáčil sa aj legendárnemu triu z Top Gear, boli si ho pozrieť priamo v Bratislave. Recenzia slovenského vozidla Patak Rodster.

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Jeho výroba sa začne v budúcom roku, chcú ho Nemci aj Francúzi. Zapáčil sa aj legendárnemu triu z Top Gear, ktoré si ho bolo pozrieť priamo v Bratislave. Recenzia slovenského vozidla Patak Rodster (nie Roadster) + fotogaléria.

Po testovaní viacerých elektrických aj spaľovacích automobilov vám prinášame ďalší test. Pod skalpel sa nám dostalo rýdzo slovenské a extrémne štýlové vozidlo s retro nádychom. S Patak Rodster jazdíte 60 km/h, no s leteckými okuliarmi a vetrom vo vlasoch je to zážitok ako z francúzskeho filmu z 30. rokov 20. storočia. Naša recenzia odhalí, čím je unikátny.

Nebudeme sa do hĺbky zaoberať technickými špecifikáciami, tie si môžete jednoducho vyhľadať na webe Patak Motors. Pôjde hlavne o naše dojmy a pocity.

Rýdzo slovenský Patak Rodster

Toto svojrázne vozidlo (schválne nepíšeme auto) je možné riadiť od 16 rokov a je pre Európu homologizované v kategórii L7e-A2, teda ide o cestnú štvorkolku. Firma ho ponúka tak v benzínovej, ako aj plne elektrickej verzii. My sme mali to šťastie vyskúšať benzínovú verziu v predprodukčnej podobe. Neskôr vám prinesieme aj recenziu verzie na elektrinu.

Patak je kompaktný stroj, ktorý oficiálne váži v benzínovej verzii 450 kg, takže takmer nič. Verzia s benzínovým motorom má výkon 15 kW, alebo dvomi elektrickými verziami s batériou v podlahe o výkone do 30 kW. Je v ňom miesto pre 2 ľudí, menší odkladací priestor a motor. Ale s vetrom vo vlasoch, kým brázdite okresky nič viac nepotrebujete.

Reálny maximálny výkon motora je až 40 konských síl. Patak sa štartuje klasicky ako auto s automatickou 1-stupňovou CVT prevodovkou, teda so stlačenou brzdou. Brzdový systém pozostáva so 4 kotúčových bŕzd na každom kolese. Volič prevodu má pozíciu P pre parkovanie, ale zároveň sa nachádza na prístrojovej doske ručná brzda. Elektrická verzia vozidla sa zatiaľ lakuje na špeciálnu striebornú farbu a jej prevodovka zabezpečí aj rekuperáciu vozidla.

Technické parametre a konfigurácie Patak Rodster I Zdroj: Patak Motors
Technické parametre a konfigurácie Patak Rodster I Zdroj: Patak Motors

Vozidlo ako žiadne iné

Pre predstavu, Patak Rodster je menší ako Dacia Spring, avšak väčší ako mini auto Smart. My sme mali k dispozícii benzínovú verziu vo výstrednom oranžovom laku a bez strechy. Vozidlo sa štartuje tlačidlom Start/Stop na prístrojovej doske, a radí za vás automatická prevodovka. Spaľovacia pohonná sústava vygeneruje 15 kW/20 koní, avšak tento výkon je softvérovo priškrtený.

Jazda Rodsterom je skutočne špeciálna a len tak ju inde nezažijete. Je prekvapilo pohodlná a zdanlivo malý výkon 20 koní vás vzhľadom na jeho hmotnosť určite nesklame. Respektíve od neho žiadny vysoký výkon neočakávate. Je to skôr motokára bez strechy, s ktorou sa preveziete v meste a po okreskách a prefúkne vás tak, že viac ako 20 koní vôbec nie je treba.

Na jazdu po diaľnici zabudnite. S verziou NR (bez strechy) to bude viac než nepríjemné. Pri tejto verzii, ktorú sme testovali, potrebujete aj okuliare. Hlava vám totiž pri jazde trčí spoza čelného skla, takže opäť veľmi autentický motoristický zážitok. Pri tejto verzii nie sú na vozidle blatníky, takže na mokrej vozovke sa trochu vody dostane aj dovnútra. Vozidlo inak bez problémov zvládne aj jazdu v daždi a má asistenčné systémy ako ABS.

Recenzia - test Patak Rodster I Michal Varga Photography

Autu sa jednoznačne hodí benzín

Napriek tomu, že sme veľkí fanúšikovia elektromobility, už teraz sme presvedčení, že Patak Rodster bude populárnejší v benzínovej verzii. Celý koncept a myšlienka a zároveň jeho dizajn ho jednoducho predurčujú na úspech s tradičným spaľovákom. Minimálne my v huntinspeed by sme na základe tejto jazdy určite uprednostnili benzínovú verziu oproti elektrickej.

Auto má veľmi zaujímavý zvuk motora, vo verzii NR je ho aj dosť počuť do kabíny, a keď jazdíte nad 80 km/h, tak sa v aute so spolujazdcom veľmi neporozprávate. Na to, že toto bola predprodukčná verzia, veľmi milo nás prekvapilo, aké je vozidlo dobre spracované. Nič v ňom nebúchalo, nevŕzgalo a lícovanie dielov bolo na super úrovni.

Moderné auto minulého storočia

Rodster nedisponuje posilňovačom riadenia a ani bŕzd. Pri tom volante to nevadí, avšak brzdu musíte poriadne silno zatlačiť, oproti bežným moderným autám. Ale aj to mu dodáva šmrnc retro vozidla pre skutočných motoristov.

Rodster má špicové disky kolies o veľkosti R19, teda 19 palcov. Je pri nich potrebné dávať extra pozor na nerovnosti a výmole, pretože sa na nich zvyknú robiť osmičky. Tieto špicové disky sú však príplatkové, kvôli ich krajšiemu dizajnu. Celkovo sú tieto kolesá náročnejšie na údržbu, no ten dizajn stojí za to.

V základnej produkčnej verzii (v cene vozidla) sú zliatinové 30-lúčové disky. Zákazník si za špicové disky priplatí 1 200 €, avšak pre prvých 300 zákazníkov platí cena len 600€. Zľava 50% platí na všetky doplnky v cenníku vozidla, stále však len pre prvých 300 kupcov.

Plne konfigurovateľné a digitalizované

Vozidlo je možné nakonfigurovať podľa preferencií klienta do maximálnej možnej miery. To znamená, že aj funkcie, materiály, alebo farebné prevedenia, ktoré nie sú v bežnej ponuke, vám Patak nacení. Ak ste v poriadku s cenou, tak vám vozidlo upravia podľa vašich chutí.

Patak napriek retro vzhľadu ponúka digitalizované riešenia dnešnej doby. K dispozícii za príplatok je navigácia s displejom, elektrické zamykanie, bezkľúčový vstup a aj mobilná aplikácia. V interiéri nájdete posúvateľné sedačky a elektrickú zásuvku pod napätím 12V a výkonom až 55W na napájanie vašich zariadení.

Nie je nepraktické

Na rozdiel od prototypu, ktorý sme testovali, bude v produkčnej verzii aj relatívne veľa úložného priestoru. A to napríklad vo dverách, kde sa budú nachádzať držiaky na fľašu vody, alebo na telefón. Bude v nej aj malé úložné miesto za sedačkami a taktiež predel/lakťová opierka medzi šoférom a pasažierom.

K úložným priestorom ešte treba dodať, že sa budú mierne líšiť v závislosti od typu pohonu. V benzínovej verzii je motor vzadu a vpredu sa nachádza predný kufor/frunk. V elektrickej verzii sa motor nachádza tiež vzadu, takisto je tu predný kufor a k nemu ešte doplnkový priestor vzadu pri elektromotore.

Kúrenie kabíny je samozrejmosť vo verzii Standard. Vo verzii bez strechy samozrejme nedáva veľký zmysel, avšak ak si to zákazník praje, Patak mu ho takto bez problémov vyrobí.

K verzii NR (no roof) je možné dokúpiť aj plachtu na odkrytú časť. Nejde o pevnú strechu, no môžete ju natiahnuť od sedačiek po čelné sklo a chrániť sa tak voči poveternostným vplyvom.

V autíčku sa sedí pohodlne a tiež sa doň veľmi pohodlne nastupuje a vystupuje. Pre osoby vyššieho vzrastu by to bolo samozrejme o trochu nepríjemnejšie. Sedí sa tu úplne na podlahe, ktorá je v predprodukčnej verzii úplne rovná. V sériovej podobe pôjde podlaha pri nohách mierne do spádu.

Spätné zrkadlá sú vaše oči

Jedno z negatív Rodstera, ktorú sme si na predprodukčnej verzii všimli, je viditeľnosť v spätných bočných zrkadlách, ktorá nie je najlepšia. Hlavne tá na strane spolujazdca. Keď má ten ruku vyloženú na dverách, neuvidíte tam vôbec nič.

Tým, že v aute nie je spätné zrkadlo na čelnom skle, a v tých bočných vidíte len málo, máte tendenciu sa vo vozidle otáčať hlavou za a okolo seba. To môže byť problém hlavne pri jazde po meste. Testovaciu jazdu sme mali v Bratislave a v meste ako toto, môže byť problém sa zaradiť do žiadaného pruhu.

Dopyt a výrobné plány

Pri otázke na dopyt po vozidle nám konštruktér Rodstera prezradil, že benzínovú verziu autíčka si objednávajú hlavne slovenskí a českí zákazníci. Priamo to koreluje so všeobecnou mienkou a dopytom po elektro vozidlách u nás a českých susedov. Sme totiž spoločne na konci rebríčka v adopcii elektromobilov v celej Európe. Elektrická verzia sa najlepšie predáva na západných trhoch starého kontinentu a taktiež vidíme koreláciu s omnoho vyššími predajmi elektro vozidiel v týchto krajinách.

A keď sa pýtate na dopyt po vozidle, prvých 300 kusov malo byť v čase nášho testovania „čoskoro predaných“. Ak sa všetko rozbehne podľa plánov, Patak Motors má v pláne priviesť na trh ešte dva úplne nové modely. Pôjde o klasický automobil a o motorku, aké tu podľa slov konštruktéra “ešte nie je”.

Dnes má firma postavenú malú výrobnú halu na Záhorí. Tu sa spojila s českým partnerom Evektor, mimo iného výrobcu malých lietadiel. Plán je začať s dodávkami zákazníkom v novembri 2025.

Testovanie mechanického prototypu Rodster

Obrovský magnet na pohľady

Patak Rodster je neskutočný magnet na pohľady. Výstredný oranžový lak a jeho retro dizajn spôsobujú, že sa za ním otáčali mladí, starí, mladé dámy a dokonca babičky. Ľudia nám na križovatkách ukazovali palce hore, fotili si nás, otáčali sa, a keď sme zaparkovali, ľudia sa zastavili a obzerali si ho. Aj ľudia z okolitých kancelárií sa naň usmievali.

Pre porovnanie, je to iné ako keď sme testovali Mercedes-Benz EQS. Tam sa síce ľudia za autom otáčali, avšak ich pohľad bol skôr závistlivý. V prípade Patak Roadster bolo ľudom v tvárach vidieť úprimnú radosť a nadšenie.

Konfigurácie a technické parametre Patak Rodster I Zdroj: Patak Motors
Konfigurácie a technické parametre Patak Rodster I Zdroj: Patak Motors

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Ak si v článku našiel chybu, alebo nám chceš poslať tip na zaujímavý článok, stačí poslať správu na team@huntinspeed.sk, náš rovnomenný Instagram, alebo FacebookPozri si aj naše videá na Youtube.