Cybertruck na značkách
Prvý nerezový pickup truck Cybertruck od Tesly sa nachádza na európskej pôde už vyše mesiaca, avšak až pred pár dňami sa majiteľovi podarilo získať české EČV a riadne prihlásenie do evidencie vozidiel. Dá sa povedať, že projekt Cybertruck.cz je zatiaľ úspešný. Teraz ho čakajú novinárske testy, predstavenia na výstavách, ale aj aktivity s vyššou pridanou hodnotou.
Nerezová Tesla navštívila pred pár týždňami aj Slovensko. Naše prvé dojmy z jazdy a detailné fotografie si môžete pozrieť v tomto článku.
Hrany a bezpečnosť chodcov
Elektromobil Cybertruck je navrhnutý tak, že v súčasnej podobe ho výrobca nemôže oficiálne predávať na trhoch EÚ. Môže za to hlavne oceľová karoséria, ktorá nemá v prednej časti žiadnu deformačnú zónu, má jednoducho tvrdý plech z nerezovej ocele. Je tak nebezpečná pre chodcov v prípade kolízie.
Nerezové plechy čiastočne vytvárajú exoskelet auta a posilňujú jeho celkovú torznú tuhosť. Auto by tak neprešlo crash testami a nemohlo by sa na starom kontinente predávať.
Ďalšou červenou vlajkou pre európske regulácie sú zaoblenia panelov karosérie. Cybertruck ich má úplne rovné, pričom EÚ vyžaduje niekoľko milimetrové zakrivenie každého plechu, taktiež kvôli bezpečiu chodcov. Všetky tieto regulácie však platia pre oficiálny predaj cez výrobcu/dílera. Projekt cybertruck.cz nemá nič spoločné s oficiálnym zastúpením Tesla. Ide o individuálny dovoz.
Objednanie a dovoz do ČR
Tento Cybertuck bol rezervovaný ešte v roku 2019, keď bolo vozidlo prvýkrát predstavené svetu. Následne Tesla vyzvala držiteľov rezervácií, aby si vozidlo záväzne objednali, zatiaľ čo na výber boli verzie AWD a Cyberbeast. Konkrétne toto auto bolo vyrobené a odovzdané majiteľovi v USA v apríli 2024.
V máji 2024 sa v USA pripravili dokumenty na export do Európy. Po získaní dokumentov sa auto naložilo na lietadlo do Európy. 8. júna 2024 Cybertruck na podvalníku priviezol transfer z letiska. Medzitým pripravoval tím cybertruck.cz vozidlo na homologizáciu v EÚ.
Homologizácia v Česku
Od prvotného dovozu mohlo auto jazdiť po českých cestách na základe dočasného poistenia. Pre riadne prihlásenie však bolo potrebné auto upraviť. Prvá “operácia”, ktorú musia podstúpiť všetky z USA dovezené autá, sú svietidlá.
V USA je štandardom, že smerovky majú červenú farbu svetla, rovnakú ako brzdové, a žiadne hmlové svetlá tam nie sú povinnosťou. Pre európske cesty sa tak museli pridať oranžové smerové svietidlá a pripojiť do 48V nízkonapäťového systému jedno nové hmlové svetlo.
Homologizácia prebehla pod dohľadom odborníka, ktorý auto nechal premerať v akreditovanej skúšobni a získal pre prihlásenie auta výnimku ministerstva. Okrem svetiel sa museli na ukončenia hrán karosérie v prednej a zadnej časti vozidla namontovať gumové lišty, ktoré zmiernia škody na zdraví v prípade kolízie s chodcom.
Po niekoľkotýždňovej komunikácii s českými úradmi a týchto úpravách dostal Cybertruck české EČV, špeciálne na žiadosť majiteľa “001 CYBER” vo vyhotovení, ktoré vidíte na fotografii.
Prvý v celej EÚ
Po amerických cestách v tejto chvíli už jazdia tisíce týchto hranatých vozidiel. Dostať ho do Európy a riadne ho prihlásiť je celkom ťažký oriešok, ale podarilo sa to. Podľa našich informácií ide o úplne prvý oficiálne prihlásený Cybertruck v krajinách EÚ napriek tomu, že niekoľko kusov dorazilo do Európy už skôr v Poľsku a v Nemecku.
Cybertuck v aktuálnej podobe môže jazdiť len po amerických cestách. Podľa vyjadrení Elona Muska na poslednom výročnom stretnutí akcionárov Tesla v budúcnosti vyrobí upravenú verziu Cybertrucku pre Čínu a Európu.
Cybertruck na Slovensku
Cybertruck sme mohli už vidieť aj na Slovensku, konkrétne v Bratislave, kde prišiel na návštevu k neoficiálnemu predajcovi DriveTesla. Toto vozidlo v jazere neďaleko Bratislavy testovalo aj režim brodenia (Wade Mode), ktorý dopadol zahrabaním auta v okrúhlom štrku. Brodenie však nespôsobilo žiadne technické problémy.
Po návšteve Bratislavy pred pár týždňami budeš môcť Cybertruck čoskoro vidieť aj na východe Slovenska. Bude vystavený na Salóne elektromobilov 6.-8.septembra v obchodnom centre Optima v Košiciach.
Čo si myslíš o tomto vozidle na európskych cestách? Myslíš, že je to problém, alebo by úrady mali prihlasovať bežne prihlasovať takéto autá? Po EÚ cestách už dnes jazdí množstvo veľkých amerických áut, ako pickupy RAM 1500, Hummer, či iné.