Požiare elektromobilov globálne
Požiar elektromobilu alebo plug-in hybridu môže spôsobiť vážne následky, ale len vtedy, ak dôjde k tepelnému úniku trakčnej batérie a následnému požiaru alebo výbuchu. Pravdepodobnosť takéhoto incidentu je však veľmi nízka.
Austrálsky inštitút EV FireSafe, ktorý patrí pod tamojšie ministerstvo obrany, zhromažďuje od roku 2010 údaje o potvrdených požiaroch batérií elektromobilov na celom svete. Hoci ich štatistiky nemusia pokrývať všetky incidenty, zahŕňajú väčšinu prípadov, ktoré boli spoľahlivo zaznamenané minimálne dvoma nezávislými zdrojmi.
Mohlo by ťa zaujímať:
Podľa posledných údajov, ktoré pokrývajú obdobie do júna 2024, sa na svete vyskytlo 511 potvrdených prípadov požiarov spôsobených tepelným únikom batérie. Pre porovnanie, podobný počet spaľovacích áut zhorí len za pol roka v Českej republike.
Kým do roku 2017 boli ročné počty týchto prípadov veľmi nízke, po tomto roku začali stúpať a v roku 2021 prvýkrát prekročili stovku. Najvyšší počet prípadov bol zaznamenaný v roku 2022, keď ich bolo takmer 120, no v roku 2023 ich počet napriek rastúcemu počtu elektromobilov klesol.
Mohlo by ťa zaujímať:
Kde sa požiare vyskytli
Zaujímavé sú aj údaje o prostredí, v ktorom sa tieto incidenty odohrali. Väčšina požiarov sa stala pri vonkajšom parkovaní (173 prípadov), následne počas jazdy (155 prípadov), a len 117 sa stalo v uzavretých alebo podzemných priestoroch.
Pokiaľ ide o príčiny, u viac než polovice prípadov nie sú dostupné údaje. Z tých, ktoré sú známe, vedú nehody a násilné poškodenia vozidiel, po ktorých nasleduje zlyhanie batérie a potopenie vozidla. Menší podiel majú prípady zapálenia zvonku, podpaľačstva, prehriatia a chýb pri opravách. Iba 90 prípadov má potvrdenú súvislosť s nabíjaním, z toho 80 sa stalo počas nabíjania a 10 do hodiny po odpojení.
Stále platí, že neexistuje žiaden potvrdený prípad, v ktorom by elektromobil zabil človeka elektrickým prúdom, či už pri nehode alebo nesprávnom zaobchádzaní. Napriek tomu riziká existujú.