Tesla zverejnila finančné výsledky v 3. štvrťroku (Q3) 2023. Čelí narastajúcim makroekonomickým tlakom. Snaží sa dosiahnuť ambiciózne predajné ciele znížením cien, čo viedlo k poklesu ziskov a marží. Okrem toho spoločnosť neustále investuje do nových produktov a rozvoja. Firma zverejnila nové info týkajúce sa rezervácií Cybertrucku, výrobných čísel, batérií 4680 a autonómneho riadenia na konferenčnom hovore s akcionármi za 3.kvartál 2023.
Najdôležitejšie finančné výsledky Tesla za Q3/2023 podľa jej kvartálneho reportu
- počet predaných elektromobilov: 435 059 ks (medziročne +27 %, medzikvartálne -7 %)
- celkové príjmy: 23,35 mld. $ (medziročne +9 %, medzikvartálne -6,7 %)
- prevádzková marža: 7,6 % (v Q3/2022: 17,2 %, v Q2/2023: 9,6 %)
- celková hrubá marža: 17,9 % (v Q3/2022: 25,1 %, v Q2/2023: 18,2 %)
- čistý zisk: 1,853 mld. $ (medziročne -44 %, medzikvartálne -46 %)
- voľný peňažný tok: 848 mil. $ (medziročne -74 %, medzikvartálne -18,5 %)
- hotovosť a jej ekvivalenty, plus investície (stav ku koncu Q3/2023): 26,08 mld. $ (medziročne +24 %, medzikvartálne +3 mld. $)
Tesla Cybertruck čoskoro, ale veľmi opatrne
Tesla tesne pred konferenčným hovorom s investormi oznámila, že elektrický pickup Tesla Cybertruck sa začne dodávať 30. novembra tohto roka, a to prvej várke majiteľov na akcii „Cybertruck Delivery Event“ v Giga Texas. Automobilka momentálne eviduje viac než milión rezervácií a plánuje výrobu cez 125 000 kusov ročne.
Elon Musk však upozorňuje, že výroba tohto auta môže byť obrovskou výzvou kvôli jeho unikátnej konštrukcii a cieľu, ktorým je udržať cenovú dostupnosť pre zákazníkov. Očakáva sa, že bude trvať 12 až 18 mesiacov, kým začne výrazne prispievať k finančným tokom spoločnosti Tesla a kapacitu 250k ks/ročne dosiahne až „niekedy v roku 2025“.
Lacný Model 2 je v procese
Tesla “Model 2”, ktorý je globálne očakávaný viac ako Cybertruck, bude konvenčnejší. Bude v ňom menej nových technológií ako v Cybertrucku a bude tiež menej náročný na výrobu, hoci Tesla plánuje nový výrobný proces.
Tento menší a lacnejší elektromobil je zameraný na jednoduchú prepravu z bodu A do B a nie na ohúrenie, hoci sa očakáva, že bude atraktívny a moderný. Elon Musk však neoznámil termín jeho uvedenia na trh. Čo sa týka výstavby Gigafactory Mexico, kde sa plánuje výroba Modelu 2 a pravdepodobne aj jeho “robotaxi verzie”, Musk je veľmi opatrný a hovorí, že začnú s výstavbou až vtedy, keď budú mať lepší prehľad o globálnom ekonomickom vývoji.
Batériové články 4680
Tesla sa zároveň sústreďuje na nové batériové články 4680, pričom nedávno oznámila, že vyrobila 20-miliónty článok 4680 v Giga Texas, čím výrazne zvýšila svoju výrobu v krátkom čase. Spoločnosť taktiež zdôraznila, že výrazne znižuje nepodarky, optimalizuje výrobné linky a znižuje výrobné náklady, no stále má pred sebou veľa práce, aby dosiahla ciele v tejto oblasti.
Systém autonómneho riadenia FSD
Vývoj systému autonómneho riadenia “Full Self-Driving” (FSD) od Tesly je predmetom kontroverzií, pričom spoločnosť Tesla dosiahla určitý pokrok, ale stále nie je na úrovni splnenia predchádzajúcich záväzkov Elona Muska. Musk sa nedávno vyjadril, že bol príliš optimistický v minulosti ohľadom FSD.
Vysvetlil, že pokrok v tejto oblasti nepostupuje lineárne, ale má tendenciu postupne spomaľovať. Tesla však neoznámila konkrétny termín dosiahnutia 100% autonómneho riadenia. Musk zdôraznil dôležitosť verzie FSD V12 a trvá na investíciách do umelej inteligencie, ktorá by mohla mať dlhodobý vplyv na automobilový priemysel.
Pozrite si stav systému FSD Beta so začiatku októbra 2023:
Zlý dojem z výsledkov a reakcia burzy
Napriek dobrým výsledkom a opätovnému rastu výroby aj príjmov bol tento konferenčný hovor s investormi prvým za dlhú dobu, kde bolo cítiť a počuť negatívny podtón a nie až tak presvedčivý ďalší postup v naplňovaní cieľov spoločnosti Tesla. Musk celkovo pôsobil pesimisticky a je zrejmé, že Tesla v najbližšom období nebude vyrábať toľko, koľko by mohla k dosiahnutiu svojho cieľa 20 miliónov elektromobilov ročne do roku 2030. Bolo cítiť skutočné obavy hlavne z markoekonomickej situácie a z globálne príliš vysokých úrokových sadzieb.
Na tieto vyjadrenia zareagovala aj burza. Nie, že by mali analytici Wall Street hlboký pohľad a porozumenie pre Teslu, ale tentokrát konečne burza zareagovala v súlade so zverejnenými výsledkami. Akcie $TSLA po štvrtkovom zverejnení klesli takmer o 9% a samotný Elon Musk je o 24 miliárd USD v akciách ľahší.
Čo si myslíš o týchto výsledkoch Tesly? Oplatí sa do nej investovať? Čo vidíš ako najväčšiu hrozbu?