Dojazd: Kráľ diaľnic alebo krátkodobý šprintér?
Na diaľnici je dojazd alfou a omegou. Čisté EV ako Tesla Model 3 Long Range ponúkajú v roku 2025 reálnych 500 km na jedno nabitie (podľa testov ADAC z februára 2025, zdroj). Pri rýchlosti 130 km/h sa však batéria vybíja rýchlejšie – klesá na cca 400 km. Naopak, hybridy typu Toyota Corolla Cross Hybrid (PHEV) kombinujú 50 km na elektrinu s 600 km na benzín, spolu teda 650 km bez zastávky (podľa Toyota Europe, zdroj).
Verdikt? Hybrid vyhráva, ak nechcete plánovať každých 300 km pauzu na nabíjačku. Ale pozor – nabíjanie EV trvá 20-30 minút na ultrarýchlych staniciach, kým tankovanie hybridu je otázka 5 minút, pokiaľ samozrejme nečakáte v rade.
Náklady: Elektrika verzus benzín
Pri 130 km/h na D1 sa počíta každý cent. Elektrina na verejných nabíjačkách má rôzne ceny – porovnali sme ZSE Drive a Ejoin, dve kľúčové siete na Slovensku k marcu 2025. Pri spotrebe 20 kWh/100 km (napr. Kia EV6) vyzerajú náklady takto:
- ZSE Drive Guest (bez registrácie): 0,59 €/kWh (DC) = 11,80 €/100 km.
- ZSE Drive Eco: 0,49 €/kWh (DC) = 9,80 €/100 km.
- ZSE Drive Partner Safe (11,90 €/mesiac, 40 kWh v cene): Efektívne 0,2975 €/kWh (11,90 € / 40 kWh), po vyčerpaní 0,39 €/kWh = 5,95 €/100 km (v rámci 40 kWh) alebo 7,80 €/100 km (nad).
- ZSE Drive Road Safe (24,90 €/mesiac, 100 kWh v cene): Efektívne 0,249 €/kWh (24,90 € / 100 kWh), po vyčerpaní 0,29 €/kWh = 4,98 €/100 km (v rámci 100 kWh) alebo 5,80 €/100 km (nad).
- ZSE Drive Flat Safe (89 €/mesiac, 400 kWh v cene): Efektívne 0,2225 €/kWh (89 € / 400 kWh), po vyčerpaní 0,29 €/kWh = 4,45 €/100 km (v rámci 400 kWh) alebo 5,80 €/100 km (nad).
(zdroj ZSE, cenník od 1. 4. 2024, bez zmien k 28. 3. 2025)) - Ejoin GO (bez registrácie): 0,39 €/kWh (DC aj Ultra) = 7,80 €/100 km.
- Ejoin Fleet (firemný paušál, 19 €/mesiac, 50 kWh v cene): Efektívne 0,38 €/kWh (19 € / 50 kWh), po vyčerpaní 0,39 €/kWh = 7,60 €/100 km (v rámci 50 kWh) alebo 7,80 €/100 km (nad).
(zdroj Ejoin, overené k 28. 3. 2025))
Hybridná Corolla (spotreba 5 l/100 km na benzín + 10 km na elektrinu) pri cene benzínu 1,60 €/l (Slovnaft, marec 2025, zdroj) stojí 8 €/100 km v spaľovacom režime.
EV šetrí s paušálmi (najlepšie ZSE Flat Safe za 4,45 €/100 km), ale bez programu je ZSE Guest drahší ako hybrid (11,80 €). Ejoin GO je lacnejší ako ZSE bez paušálu (7,80 €) a takmer paruje hybrid.
Praktickosť: Nabíjačky, pumpy a trochu reality
Na Slovensku je k marcu 2025 2 223 nabíjacích portov (SEVA, zdroj), no ultrarýchlych (150 kW+) je len 150 – a tie sú často obsadené. Ejoin má 20 ultrarýchlych staníc (do 600 kW), zatiaľ čo ZSE ich má 130 (do 350 kW). Pumpu na benzín nájdete na každom odpočívadle. Hybrid je pre diaľničných nomádov, ktorí nechcú riskovať. EV je pre tech-fanatikov – Ejoin boduje lacnejšou elektrinou, ZSE hustejšou sieťou.
Ekológia: Kto je zelenší kráľ diaľnic?
EV produkujú na diaľnici 0 g CO2/km, ak rátame len jazdu. Pri Slovenskej sieti (40 % fosílne zdroje, SEPS, zdroj) sú emisie z elektriny 100 g CO2/km. Hybrid s 130 g CO2/km (Toyota, zdroj) prehráva, ale len tesne. Výroba batérií EV však stále zaťažuje planétu viac (IEA, zdroj).
Záver: Hybrid alebo EV na diaľnici?
Ak jazdíte diaľnice a nechcete stres s nabíjaním, hybrid v roku 2025 vyhráva – dlhší dojazd, rýchle tankovanie, “žiadne” čakanie. EV boduje s paušálmi (ZSE Flat Safe 4,45 €/100 km) alebo lacným Ejoin GO (7,80 €), ale bez programu vás ZSE Guest ošklbe o 11,80 €/100 km.