TEST: S3XY KNOB A TESLA MODEL Y RWD Z BERLÍNA

Testovali sme Teslu Model Y RWD z Berlína a ako bonus sme obdržali na testovanie aj tlačidlo S3XY knob. Toto je naše hodnotenie a verdikt.

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

SPEC HIGHLIGHTS

kW
220 kW/299 koní
455 km
6,9s

Test Tesla Model Y RWD z Berlína

Testovali sme elektrické SUV Tesla Model Y v jeho najlacnejšej a najmenej výkonnej verzii, Standard Range RWD. Auto má teda najmenšiu možnú batériu a pohon zadných kolies. Vozidlo bolo vyrobené v roku 2023 vo fabrike Giga Berlin. Zapožičali sme si ho od spoločnosti DriveTesla.

Ako bonus sme obdržali na testovanie k autu aj zaujímavé aftermarket zariadenie na ovládanie rôznych funkcii vozidla – S3XY knob. Toto sú naše dojmy a skúsenosti.

Maximálne postačujúci výkon a dojazd

Model Y RWD sa vyznačuje výkonom, ktorý je “slabý” v rámci Tesly, avšak je vyšší než drvivá väčšina SUV v tejto kategórii. Disponuje jedným motorom na zadnej náprave o výkone 299 koní, zrýchlením z 0-100 km/h za 6,9 sekundy, krútiacim momentom 420 Nm a maximálkou 217 km/h.

Auto sme si prevzali v Bratislave s takmer plným nabitím, pri ktorom BMS odhadoval dojazd 417 kilometrov. Teda absolútne dostatočné množstvo na diaľkové výlety aj s rodinou a batožinou. Na diaľnici treba počítať s maximálnym dojazdom do 300 km.

Nabíjanie LFP batérie prekvapilo

Pokrytie staníc Supercharger existuje na všetkých hlavných ťahoch na všetky svetové strany, takže s nabíjaním nie je problém. Špecifikum tejto verzie Modelu Y je, že má v podvozku typ batérie LFP, teda ju bez problémov môžete pravidelne nabíjať do 100% bez straty degradácie, a hlavne jeho nabíjacia krivka je omnoho lepšia ako pri batériách s inou chémiou.

Nabíjanie z 3-100% na Tesla Supercharger V3 tak trvá neskutočných 35 minút, pričom vozidlo si dokáže z nabíjačky vziať max. 173 kW výkonu, pričom výkon začne pomaly klesať pri 45% nabití. Pri 80% stále tlačí vyše 60 kW. To pri iných batériách vôbec nie je bežné.

Ak nie je zrovna po ruke Supercharger, k dipozícii sú samozrejme iné siete. My sme využili Ejoin, ktorý tiež ponúka funkciu automatického spustenia nabíjania po zapojení konektora a DC nabíjanie až do 240 kW.

Najlacnejšie je však nabíjať v noci v rodinnom dome, pokiaľ je takáto možnosť. Na plné nabitie batérie o kapacite 60 kWh na 230V zásuvke si však v takomto prípade pripravte až 16 hodín. Pokiaľ máte aj silnejšiu 400V zásuvku, nabíjací čas sa skracuje len na 6 hodín.

Cestovanie s bábätkom

Model Y je všeobecne svojou konštrukciou a karosériou auto ideálne pre rodiny s deťmi. Menšia batéria nie je problém, keďže ratolesti si tak, či tak vypýtajú zastávku častejšie, ako auto nabíjanie.

Test sme absolvovali s niekoľkomesačným bábätkom a jeho praktickosť hodnotíme opäť na výbornú. Konštrukcia kočíka sa dobre zmestí do kufra s dvojitým dnom “na stojáka”, a okolo neho vyskladáte priestor zvyškom batožiny. Zmestia sa dva bežné kufre, niekoľko tašiek a bočné vrecká kufra sú ideálne na uloženie menších predmetov ako dáždniky, či topánky.

Ak by priestoru bolo náhodou málo, k dispozícii je predný kufor s objemom extra 117 litrov. Na zadnom rade sa podľa očakávaní nachádza izofix pre detskú sedačku a keby bolo náhodou treba, v zadnom rade sedačky rodič relatívne pohodlne bábätko prebalí, či nakŕmi.

Pomôcka/zbytočnosť menom S3XY knob

S3XY knob zariadenie, kde si cez aplikáciu sami navolíte, aké funkcie auta chcete, aby ovládalo. Skladá sa s jedného otočného kolieska a štyroch fyzických tlačidiel. Zapojíte do OBD siete auta a do USB-C portu vnútri stredovej konzoly.

Máte ho doslova pod palcom pred lakťovou opierkou. Navonok vyzerá veľmi elegantne a jednoducho, v súlade s dizajnom Tesly. Je S3XY knob užitočný a efektívny? Celý zmysel S3XY knobu je zjednodušiť a urýchliť ovládanie funkcií vďaka fyzickému riadeniu namiesto hrabania sa v menu displeja auta.

V niektorých funkciách sa mu to darí a v niektorých nie. Záleží, čo sami preferujete ovládať ručne/fyzicky. Cez 4 fyzické tlačidlá a otočný “gombík” dokážete ovládať celkom 12 funkcií auta.

Takže napríklad radenie stupňa rýchlosti, sila zrýchlenia, zap./vyp. Autopilota, otvorenie schránky spolujazdca, ovládanie intenzity a teploty kúrenia/klimatizácie. Dokáže dokonca ovládať aj funkcie, ktoré bežne v Tesle ovládať neviete. Ide napr. o nastavenie stupňa rekuperácie od 0-100%. Výbornou funkciou je napríklad aj otvorenie všetkých okien naraz jedným klikom.

Možno sa pýtate, či takéto zariadenie neovplyvňuje záruku vozidla. Spoločnosť Enhance Auto tento produkt vyvíja špeciálne pre Tesly už niekoľko rokov. Samotná firma, ako aj majitelia tohto zariadenia potvrdzujú, že S3XY knob záruku vašej Tesly nijako neobmedzuje a neruší.

Sú nejaké nevýhody?

Na tomto aute sa veľmi ťažko hľadajú negatíva. Napriek menšej batérii je nabíjanie veľmi efektívne a spotreba samozrejme najlepšia zo všetkých verzií Y. Azda len to, že neprejdete na jedno nabitie celú republiku. To môže robiť menší problém tým pár jedincom, ktorí pravidelne cestujú dlhé trasy cez celú republiku.

Zároveň je však auto rovnako praktické ako iné verzie a ide stále o najbezpečnejšie auto na planéte. Za cenu od 44 388€ s DPH veľa konkurencie na trhu veru nenájdete. Právom ide o najpredávanejšie auto na Zemi (1,23 mil. predanách ks v roku 2023).

Ako sa vám páči takýto doplnok pre Teslu?

MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:

Ak si v článku našiel chybu, alebo nám chceš poslať tip na zaujímavý článok, stačí poslať správu na team@huntinspeed.sk, náš rovnomenný Instagram, alebo FacebookPozri si aj naše videá na Youtube.