V posledných dňoch centrálnu Európu zasiahli ničivé povodne, ktoré majú na svedomí miliónové škody na majetku, aj ľudské životy. Vysvetľujeme, ako sa elektromobily správajú počas povodní a prečo je to praktickejší typ presúvadla, než spaľovacie vozidlo.
Nevedomosť a hoaxy o elektroautách
Bežná verejnosť, ktorá s elektrickým vozidlom nemá žiadnu reálnu skúsenosť, verí tomu, čo sa píše v rôznych internetových diskusiách a skupinách. Počas povodní môžu mať ľudia na túto tému skreslený názor.
Mylný naratív o “horení elektromobilov vo vode hlbšej ako 20 cm” šíri aj slovenský ekonóm, konšpiračný teoretik, profesor Ekonomickej univerzity v Bratislave a poradca viacerých premiérov SR, Peter Staněk.
Sú automobiloví inžinieri hlúpi?
Na základnej škole sme sa učili, že elektrina a voda predsa nie sú kamaráti a používať elektróny ako pohon počas povodní predsa musí byť nebezpečné. Čuduj sa svetu, doba pokročila, a inžinieri vo svetových automobilkách neberú tisíce za to, aby čítali názory internetových samozvaných odborníkov.
Berú tisíce eur mesačne za to, že majú určité vzdelanie v danej oblasti a určitú expertízu, ktorú musia pri vývoji elektrického vozidla patrične využiť. Každé vozidlo, ktoré chce automobilka oficiálne predávať, musí splniť prísne technické normy, prísne testy odolnosti voči vode a ďalšími vonkajšími vplyvmi.
Elektromobil vo vode? Žiadny problém
Každé vozidlo, bez ohľadu na druh pohonu, musí splniť testy odolnosti voči vode a iným vonkajším vplyvom. Nakoľko vieme, že keď sa už náhodou batéria elektromobilu začne horieť, horí veľmi dlho a je ťažké ju uhasiť.
Z tohto dôvodu dizajnéri elektromobilov tieto batérie navrhnujú tak, aby mali extrémne silnú ochranu voči nárazom pri nehode. Sú uchované v oceľových “sarkofágoch” a pri nehode je extrémne zriedkavé, že práve batéria je zdroj požiaru.
Poďme ale k správaniu sa elektromobilu vo vode. Prečo sa elektromobil dostane aj tam, kde bežný spaľovák nie?
Extra utesnené batérie
Automobilka si nemôže dovoliť, že by navrhla vozidlo s nedostatočným tesnením komponentov pod vysokým napätím. Okrem množstva gumového tesnenia sú v batérií kilogramy odolného lepidla, skrutky, zvary, či chráničky na vysokonapäťových kábloch. Už z tohto dôvodu nie je dôvod sa obávať akéhosi skratu pri jazde cez hlbšiu vodu.
Žiadne sanie vzduchu či výfuk
Elekický motor či batéria nepotrebuje permanentný prívod vzduchu na svoju funkčnosť, čo je kritická podmienka pre funkčnosť spaľovacieho motora. Tiež nemá žiadne zvody a výfukové potrubia.
Pokiaľ sú teda elektrické kompomenty dobre zatesnené, elektromobil prejde bez problémov hlbšou vodou a “neudusí sa”, ako každý spaľovák zo saním vzduchu na úrovni motora.
Poškodenie rôznych komponentov
Jazda cez hlbokú vodu môžu poškodiť rôzne časti spaľovacích motorov, ako napríklad alternátor, štartér, palivový systém alebo výfuk. Voda môže taktiež spôsobiť korózieu na viacerých miestach, rovnako ako pri elektromobiloch.
Kritické su sviečky zapaľovania
Štartovanie klasického motora je závislé na sviečkach zaoaľovacieho systému, ktorý môže pro kontakte s vodou zlyhať. Aj minimálne množstvo vlhkosti vo sviečkach zapaľovania znemožní vytvorenie iskry v tomto elektrickom komponente a palivová zmes sa nevznieti. Elektromobily samozrejme sviečky nemajú.
Vyššia hmotnosť zabráni odplávaniu
Elektricky poháňané vozidlá sú stále vo všeobecnosti ťažšie, než porovnateľné vozidlá. Síce u niektorých modelov, napr. Tesla Model 3, už nastala váhová parita s konkurentmi, väčšina EV je aj o desiatky percent ťažsia oproti priamej spaľovacej konkurencii. Môže za to hlavne ťažká batéria. Pri miernych záplavách to ale môže spôsobiť lepšiu stabilitu a nemusí vám elektromobil odplávať.
Porsche Taycan v zaplavenom Dubaji
Spaľovacie vozidlá vs Tesla v Anglicku
Cybertruck v jazere pri Bratislave
Cybertruck sa brodí cez cca 90 cm vodu v USA