Po vlne zatvárania vodíkových čerpacích staníc v Nemecku firmou H2 Mobility je týmto javom zasiahnuté aj Rakúsko. Spoločnosť OMV zatvára všetkých 5 svojich verejných vodíkových čerpacích staníc. Ako informujú viedenské noviny Die Presse, stanicu vo Viedni už zatvorili a očakáva sa, že do konca septembra sa zatvoria aj ďalšie 4 stanice.
Drahá prevádzka, pramálo áut
Dôvod je jednoduchý: vodíkové čerpacie stanice nie je možné prevádzkovať ekonomicky výhodne. A to jednoducho preto, že v Rakúsku, rovnako ako v mnohých iných krajinách, neexistujú takmer žiadne autá na vodíkový pohon.
Podľa posledných štatistík bolo v celom Rakúsku registrovaných iba 59 vodíkových áut, najmä Hyundai Nexo a Toyota Mirai. Niektoré automobilky však naďalej v tomto pohone topia finančné zdroje.
OMV veľmi skoro investovalo do týchto staníc – prvá vo Viedni bola otvorená už v roku 2012 – OMV vtedy predpokladal zvyšujúci sa dopyt po vodíkovom pohone. Za vyše dekádu sa však do popredia jasne dostal elektrický batériový pohon.

Fokus na e-mobilitu
Rozhodnutie o ukončení činnosti nasleduje po „komplexnej analýze súčasných trhových podmienok a strategického smerovania spoločnosti“. Zároveň sa OMV angažuje v oblasti elektromobility a v budúcnosti sa chce zamerať na rozširovanie rýchlonabíjacích staníc.
Väčšina z 59 vodíkových vozidiel v krajine je registrovaná na komerčné účely. Vlastnia ich firmy, ktoré majú vo svojich priestoroch vlastnú vodíkovú čerpaciu stanicu. Rakúsko by však mohlo mať v strednodobom horizonte problémy s Európskou komisiou, pretože podľa predpisov AFIR musí mať krajina do konca roka 2030 v prevádzke aspoň desať verejných vodíkových čerpacích staníc.

Zatiaľ čo vozidlá s vodíkovými palivovými článkami boli spočiatku považované za nádejnú alternatívu k elektromobilom kvôli ich dlhšiemu dojazdu, teraz sa ukazuje, že vodík bude v budúcnosti hrať v sektore dopravy len malú úlohu.
Úžitkové vozidlá na vodík však zvyčajne pracujú pri tlaku 350 barov, zatiaľ čo staršie vodíkové čerpacie stanice sú zvyčajne navrhnuté na 700 barov, čo je bežné pre osobné automobily. Aj preto sú staršie čerpacie stanice niekedy zatvorené alebo musia byť rozsiahlo modernizované, aby boli vhodné na tlak 350 barov.
Vodík na Slovensku
V súčasnosti sa na Slovensku nachádzajú 2 vodíkové čerpacie stanice, jedna z toho sa nachádza v bratislavskom Slovnafte a druhá, mobilná stanica, sa aktuálne nachádza v Trnave.
Tá v Trnave je verejnosti neprístupná a k tej druhej je veľmi komplikovaný prístup, kde sa musíte dopredu zaregistrovať na konkrétny čas, kedy plánujete tankovať, a samotné tankovanie musí s vami vykonať vyškolený personál.


Slovenské vodíkové vozidlá: MH2 a Rošero First FCEV | Foto: R.Sulík, Rošero
Za predošlej vlády a pôsobenia ministra hospodárstva Sulíka (SaS) existovali na Slovensku megalomanské plány na široké využitie vodíka tak v doprave, ako aj v priemysle. Rozvoju vodíka sa intenzívne venovala a stále venuje štátna agentúra SIEA.
Vznikli slovenské prototypy vodíkových vozidiel. Vlastnú vodíkovú stratégiu v tomto čase predstavil aj Košický samosprávny kraj. Aktuálne je na Slovensku zaregistrovaných do 10 (FCEV) vodíkových osobných vozidiel, všetky v službách ministerstva.
Dnes sú jediné aktívne projekty vo vodíkovej doprave na Slovensku projekt zavedenia niekoľkých vodíkových autobusov v Dopravnom podniku Bratislava, a tiež spoločnosť Mobility Innovation Production (M.I.P.). Tá vyvinula a vyrobila vlastný malý vodíkový autobus a taktiež veľký nákladný ťahač so špeciálnym vodíkovým pohonom na platforme Ford Trucks.
Aktuálne sú plány slovenskej vlády v rozvoji vodíka utlmené, skôr sa zameriava na e-mobilitu a rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Na Slovensku bolo ku koncu marca 2025 nainštalovaných približne 460 ultrarýchlych nabíjacích stojanov s výkonom min. 150 kW, pričom niekoľko z nich spravuje aj OMV.



Vodíkový autobus a nákladný ťahač MIP | Foto: Mobility Innovation Production
Mohlo by vás zaujímať: