Príbeh projektu NEVS
Pamätníci si ešte spomenú, že aj po slovenských cestách jazdili luxusnéšvédske sedany značky Saab. Po sérii zlých finančných rozhodnutí táto prémiová automobilka musela vyhlásiť v roku 2011 bankrot a zavrieť svoje brány. Zvyšné aktíva kúpila spoločnosť NEVS (National Electric Vehicle Sweden). Pod novými vlastníkmi chcela firma postaviť niečo úplne nové s potenciálom. Na základe modelu Saab 9-3 vyrobila prototyp plne elektrickej verzie tohto modelu, nazvaný „originálne“ Saab 9-3EV. Vozidlo ponúkalo výkon 175 koní a 300 km dojazdu. Prvé dodávky zákazníkom sa mali konať na konci 2018, avšak inžinieri nikdy nedokázali pretaviť prototyp do produkčnej verzie a rozbehnúť sériovú výrobu.
Pôvodný Saab odkupuje Čína
Začiatkom roka 2019 väčšinový podiel kupuje čínska investičná skupina Evergrande Group. Táto firma kúpila podiel aj v americkom startupe Faraday Future, o ktorom vieme, že to takisto nikdy nedotiahol do sériovej výroby. V roku 2020 Evergrande kúpila celý 100% podiel v NEVS. Ani čínska firma nemá nekonečnú finančnú studňu a ešte v tom istom roku chcela NEVS predať. Nakoniec sa dohodlo, že NEVS prejde do „hibernácie“, prepustí 95% zamestnancov a prečká ťažké časy.
Predstavenie modelu Emily GT
Najväčšou vychytávkou tohto systému je vektoring krútiaceho momentu, čo výrazne zlepší jazdné vlastnosti, neporovnateľné so spaľovacimi športiakmi a dokonca ani bežnými elektromobilmi. Jeden z mála elektromobilovs podobným systémom je pickup Rivian R1T a SUV Rivian R1S. Vložením elektromotorov priamo dovnútra kolies sa znižuje mechanické trenie a zvyšujeefektívnosť pohonu, teda aj zvyšuje dojazd vozidla. Pozrite si ako vyzerá a jazdí Emily GT na videu, ktoré zverejnil Youtube kanál Top Gear.
Názor huntinspeed.sk
Emily GT vyzerá výborne a jeho parametre sú taktiež obdivuhodné. Gratulujeme inžinierom k vývoju veľmi konkurencieschopného elektromobilu s potenciálom a dúfame, že sa čoskoro dostane aj do produkčnej verzie a k zákazníkom. Práve tu vidíme menší problém. NEVS je v rukách čínskej spoločnosti, ktorá je sama vo finančných ťažkostiach. Preto, aby automobilka prežila a dotiahla do k sériovej výrobe, musí najprv získať od investorov stovky miliónov, až miliardy eur. Musí najať desiatky šikovných inžinierov, musí postaviť výrobnú halu, investovať milióny do výrobných zariadení a niekedy musí dosiahnuť vysoký objem výroby, aby sa dosiahla do čiernych čísel. Takto proste vývoj nového automobilu funguje. Ďalší problém môže byť v príliš ťažkej a zbytočne veľkej batérii. 175 kWh batériu nemá dnes žiadny elektrický sedan. Na trhu máme Lucid Air, ktorý so 112 kWh dosiahne dojazd 840 km, BMW I7 (105 kWh batéria a dojazd 625 km), alebo Teslu Model S (100 kWh a dojazd 650 km). Obrovská batéria znamená zbytočne vysoké náklady na výrobu a taktiež hmotnosť vozidla, čím samozrejme utrpia jeho jazdné vlastnosti a opotrebenie.